باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پلاک سوم خودرو؛ طرحی با ۱۷ سال عقب ماندگی/ تشخیص تخلفات پلاک هوشمند می‌شود؟

با اجرای طرح پلاک سوم، خودروهای سرقتی، پلاک مخدوش و... قابل کشف هستند و پلیس راهور معتقد است که این طرح تا پایان امسال به اجرا در می آید.

حتما تا به امروز لفظی تخت عنوان «پلاک سوم» یا همان «پلاک الکترونیکی» به گوشتان رسیده است، اما شاید از جزئیات آن اطلاعات کامل نداشته باشید؛ قضیه از این قرار است که  پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه نصب می‌شود و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات در این پلاک قرار دارد به صورت RFID در دسترس پلیس راهور قرار می‌گیرد و آن‌ها قادر خواهند بود به کمک دست افزار‌های تحت اختیارشان به هویت مالک خودرو و اطلاعات ضروری دیگر پی ببرند.

این طرح در سال ۱۳۸۴ تصویب شد، اما تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است؛ یکی از مزایای بسیار مهم پلاک سوم برای خودرو‌های سرقتی است، زیرا در خودرو‌های سرقتی نیاز است تا اصالت خودرو ثابت شود. در حال حاضر اصالت خودرو‌ها از روی پلاک آن‌ها فهمیده می‌شود، اما در صورتی که اگر پلاک سوم روی خودرو‌ها نصب شود، پلیس راهور می‌تواند متوجه سرقتی بودن خودرو شود.

 فقط این مورد نیست! برخی از افراد گلایه می‌کنند که خودروی آنها در فلان محل حضور نداشته، اما پیامک جریمه برای آنها ارسال شده است. در چنین حالتی احتمال به جایی می‌رود که فردی پلاک خودرویش را مخدوش کرده است اما  با اجرایی شدن پلاک سوم نگرانی از بین می رود زیرا پلیس می‌تواند با دست افزاری که در اختیار دارد، اطلاعات پلاک سوم را اسکن کرده و به اصالت آن پی ببرد.

همچنین سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور  فراجا معتقد است که سالانه حدود ۵ میلیون پلاک جابه‌جا می‌شوند و پلاک‌هایی که دیگر مورد نیاز نیستند در دستگاه خردکن ریخته می‌شوند و همین امر یعنی افزایش اتلاف انرژی. با ورود پلاک سوم دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یعنی پلاک فیزیکی که فعلاً بر روی خودرو نصب شده دیگر با خرید و فروش خودرو تغییری نمی‌کند، گفت: بله دیگر پلاک تغییر نمی‌کند، در واقع پلاک فیزیکی که بر روی خودرو نصب است با خود خودرو جا به جا می‌شود.

هادیانفر با بیان اینکه پلاک سوم است که با خرید و فروش خودرو تغییر می‌کند، گفت: تمام اطلاعاتی که باید از خریدار در سامانه ثبت شود بر روی این پلاک سوم ثبت می‌شود و می‌توان گفت پلاک فیزیکی دیگر جزئی از خودرو می‌شود.

حالا با گذشت ۱۷ سال از تصویب این طرح و اجرایی نشدن آن، چنین موضوعی را از سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا پگیری کردیم، او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در حال حاضر در حال تولید نرم افزار پلاک‌های الکترونیکی هستیم  البته تمام سیستم‌های شماره گذاری در حال بازمهندسی و به روزرسانی هستند و این کار تا نوروز تمام می‌شود، اما پلاک سوم برای ما بیشتر اولویت دارد و بحث چیپ آن که زیر شیشه خودرو قرار است تصب شود باید تکمیل شود که با برخی دانشگاه‌ها برای تکمیل آن و شرکن‌های دانش بنیان به تولید چیپ کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این شرکت های دانش بنیان به ما کمک کنند دیگر وابستگی ارزی نخواهیم داشت و در حال حاضر در این موضوع دچار مشکل هستیم، خودروهای سرقتی، پلاک مخدوش و... با اجرای پلاک سوم قابل کشف است و تلاشمان این است که تا قبل سال به مرحله اجرا برسد.

با توجه به این طرح پلیس و مزایای آن، باید منتظر ماند و دید با اجرایی شدن پلاک الکترونیکی تا چه حد این جرایم حوزه پلاک کاهش پیدا می‌کند و چه تاثیراتی با خود به همراه دارد؛ آیا امسال طرح پلاک سوم به نتیجه خواهد رسید؟ یا باید علاوه بر ۱۷ سال چندین سال دیگر هم این طرح در انتظار بنشیند...؟

نوشین نثاری

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۴ دی ۱۴۰۱
شماها برا جلوی موتوریا پلاک بذارین که نتونن خلاف کنن پلاک سوم ماشینا پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۱
همه موتوریا باید ردیاب داشته باشن ولو موتور گازی باشن چون عمده جنایتا با موتور انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۰۸ دی ۱۴۰۱
تو هر ماشین باید یه ردیاب وجود داشته باشه و تو معاینه فنی هم باید چک بشه دستکاری نشده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۳ دی ۱۴۰۱
پس دیگه نیازی به برگ سبز هم نیست مگه یخچال برگ سبز داره براش سند میزنن که برای ماشین میزنید پس لطفا بعد از حذف پلاک مالیات رو هم حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۳ دی ۱۴۰۱
پس دیگه نیازی به برگ سبز هم نیست مگه یخچال برگ سبز داره براش سند میزنن که برای ماشین میزنید پس لطفا بعد از حذف پلاک مالیات رو هم حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۳ دی ۱۴۰۱
مشکل اصلی پلاک خودرو در حال حاضر اینست که پلاک جدید رو روی ماشین مدل 50سال پیش هم بگذارید کسی متوجه نمیشه ، قبلا همه میدانستن مثلا پلاک تهران 24 مربوط به چه سال تولید خودرو است اما همکنون فقط پلیس متوجه میشه آنهم اگر چک کنه ، خلاصه کار دزد ها رو راحت کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۳ دی ۱۴۰۱
تعویض مداوم پلاک در هنگام نقل و انتقال مالکیت خودرو از ابتدا هم چندان منطقی به نظر نمی رسید زیرا افزایش چند برابری اطلاعات به دلیل تعویض و نگهدار ی مداوم پلاکها در انبار راکد و یا بر روی خودرو موجب افزایش خطا در سامانه ها و افزایش چند برابری حجم اطلاعات خواهد شد .پلاک باید یکی باشد و پلاک سوم یک کد رمز دار منحصربه فرد یونیک مطابق با مشخصاتی مانندنوع خودرو ،رنگ و... طراحی .و جزئی از هویت خودرو و حاوی رمز باشد غیر از اینکه پلاک تخریب یا مخدوش گردد و در آن صورت برای آن خودرو مجددا همان پلاک صادر گردد. کد یونیک باید حتی الامکان محرمانه باشد و فقط برای مراجع معتبر قابلیت شناسایی داشته و از طرفی قابلیت خواندن از دور باشد تا امکان هک کردن و صدور پلاک جعلی میسر نگردد .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۹ ۰۳ دی ۱۴۰۱
سلام حد اقل ۳۰ ساله راننده هستم و گواهینامه دارم. تهران منزل پدری زندگی میکردم و یک بار تصادف نداشتم. بله یک بار هم از بیمه استفاده نکردم. الان ۴ساله پردیس اومدم و پلاک رو تعوض کردم ۴سال تخفیف بیمه به من تعلق گرفت. البته الان که ۴سال از پردیس آمدنم میگذرد . خلاصه ناحقی در حق من کردن. تخفیفهای من رو برداشتن این کار درست نیست تخفیفات مردم رو از بین میبرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۳ دی ۱۴۰۱
امیدوارم ربطی به رمزریال و CBDC نداشته باشه.
آخرین اخبار