زیرساخت‌های لازم برای اجرای الزامات استاندارد باید فراهم شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سازمان ملی استاندارد مکلف شده زیرساخت‌های لازم برای اجرای الزامات استاندارد را در همه حوزه ها به ویژه خودرو فراهم کند.

در گفتگوی ویژه خبری امشب وظایف سازمان ملی استاندارد با حضور هاشمی، معاون سازمان استاندارد، نجفی منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران و حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بحث و بررسی شد.

امروز رئیس جمهور دستوراتی در حوزه سازمان استاندارد داد، آیا بستر  اجرای آن وجود دارد؟

هاشمی: کیفیت یکی از دغدغه های اصلی در سازمان ملی استاندارد است و مصداق هایی در یک سال گذشته داشته است. مهمترین شاخص کیفیت، رضایت مردم است. کیفیت برای سلامت،  ایمنی، رضایت مردم، تولید بهتر و صادرات بیشتر لحاظ می شود.

در دوره تحولی سازمان استاندارد، اقدامات خوبی همچون  استانداردهای ۸۵ گانه خودرو انجام شد. در هیچ دوره ای مثل این دوره دغدغه در کیفیت نبوده و در سال های قبل کیفیت فدای مصلحت های باندی و رانتی شده است.

اولویت ما در کیفیت رضایت مردم است. کالای بی کیفیت تولید داخل و وارداتی خط قرمز سازمان استاندارد است.

چه چالش هایی در  زمینه اجرای استانداردها وجود دارد؟

نجفی منش: در مورد استاندارد های ۸۵ گانه ایراداتی وجود دارد. بدون اینکه توجه شود این استانداردها در کشور به درد می خورد یا نه از اروپا کپی شده است. به طور مثال یکی از استانداردها هشدار برای عبور از خط کشی است، در حالی که خط کشی در ایران مشخص نیست.

در حال حاضر زیرساخت های لازم برای اجرای همه این استانداردها را در کشور نداریم. آزمون جاده ای در ایران نداریم. از سازمان ملی استاندارد درخواست می کنیم ابتدا  وسایل تست و آزمون را فراهم کند و بعد این استانداردها اجباری باشد.

وقتی ابزار نداریم چگونه استانداردها باید اجرا شوند؟

هاشمی: در این دوره عزم این است که شرکت های خودروساز به سمتی بروند که امکان این آزمون ها فراهم شود. در آزمون جاده ای و تصادف الان کارهای خوبی انجام شده  و پیش بینی این است در یک سال آینده تحقق پیدا کند.

یکی از مصوبات امروز شورای عالی استاندارد این است که رابطه بین آزمون گر و شرکت تولیدکننده را قطع کند.

برای اجرای بهتر استانداردها چه باید کرد؟

نجفی: استانداردهای ۸۵ گانه را از اروپا برداشته ایم  و باید از اساتید دانشگاه های داخل می پرسیدند که کدام یک از آنها با شرایط کشور منطبق است. همچنین باید زمان برای اجرا بدهند تا وسایل آن  فراهم شود.

این استانداردها فقط برای خودروهای جدید باید اجباری باشد که زیرساخت آن فراهم است اما  در خودروهای قبلی که تولید می شود اگر این استانداردها اجباری شود، قیمت هم افزایش می یابد.

هاشمی: در بحث خودرو سازمان استاندارد یک شبه وارد نشده ، در مهرماه سال گذشته سازمان ورود کرد و در آذر با خودروسازان به توافق رسید سپس فرمان ۸ ماده ای خودرو از سوی رئیس جمهور مطرح شد و حدود ۱۰ ماه تا یک سال زمان برد تا توقف تولید اجرا شد.

بستر لازم برای تحقق خواسته های رئیس جمهور در حوزه استاندارد وجود دارد؟

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: این بستر هم اکنون بالفعل وجود ندارد و سازمان ملی استاندارد باید با ایجاد الزامات، زیرساخت آن را هم فراهم کند.

ما به عنوان دهمین خودروساز دنیا شناخته شدیم  و باید زیرساخت برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در کشور فراهم شود. سازمان ملی استاندارد امروز از سوی رئیس جمهور مکلف شد زیرساخت های لازم برای اجرای الزامات استاندارد را در همه حوزه ها به ویژه خودرو فراهم کند.

زمان بندی برای این اقدامات وجود دارد ؟

دستورات دولت برای  زمان کار خود است و طبعا باید در یک پروسه دو ساله سازمان استاندارد  سر و سامانی به حوزه استاندارد همه کالاها به ویژه خودرو بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار