تفاهمنامه تسهیل‌سازی تبادلات کالا بین خراسان رضوی و هرات منعقد شد

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در سفر هیات اقتصادی استان به هرات، تفاهمنامه ۴۷ بندی بین ۲ طرف با محور تسهیل‌سازی روند مبادلات کالا به امضا رسید.

رضا حقیقی با اشاره به نتایج سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به هرات که در روزهای پایانی هفته گذشته انجام شد، افزود: افزایش پذیرش ناوگان، رفع موانع موجود در خصوص صادرات و واردات، برگزاری نمایشگاههای ۲ جانبه، تاکید بر ایجاد تسهیلات لازم برای تجار و فعالان اقتصادی در گمرک اسلام قلعه، کاهش عوارض متقابل به صورت همزمان و صدور خدمات فنی و مهندسی واحدهای مورد نیاز صنعتی هرات از جمله مفاد این تفاهمنامه بود.

وی اظهار داشت: در این تفاهم نامه همچنین بین ۲ طرف برای برگزاری دوره های آموزشی در همه حوزه ها و برگزاری همایش نمایشگاه کشاورزی از محصولات تولید افغانستان در مشهد توافق لازم صورت گرفت.

وی بیان کرد: در این سفر والی هرات در نشستهای جداگانه ای که با معاون اقتصادی استاندار داشت، بر تقویت حمایت دولتهای محلی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با توجه به اینکه افغانستان کشور دوست و به عنوان برادر بزرگتر افغانستان مطرح است، تقاضای توسعه همکاریها را داشت.

مسئول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در این سفر مقرر شد از هر ۲ طرف نماینده تام الاختیاری از سوی استانداران برای برطرف کردن مشکلات موجود در مرز انتخاب شود که از طرف استان خراسان رضوی، فرماندار تایباد به عنوان نماینده معرفی شد و والی هرات نیز بزودی نماینده خود را معرفی می کند. 

حقیقی خاطر نشان کرد: آخرین نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ایالت هرات مربوط به سال ۱۳۹۸ بود که بعد از آن به دلیل شیوع کرونا و تحولات سیاسی کشور افغانستان، این نشست برگزار نشد.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته مشترک اقتصادی اولین اقدام موثری بود که استان خراسان رضوی در خصوص توسعه روابط استانی بین ایران و افغانستان انجام داده بود، با پیگیریهای سرکنسول خراسان رضوی در حوزه غرب افغانستان و تاکید استاندار این سفر به ریاست معاون اقتصادی استانداری انجام شد و روسای دستگاه های اجرایی صمت، راهداری و حمل و نقل جاده ای، کشاورزی، گمرک نیز در آن حضور یافتند.

مسئول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: محورهای اصلی این سفر بر اساس موضوعات پنج گانه تجارت، راهداری و حمل و نقل جاده ای، سرمایه گذاری و تولید، کشاورزی، سوخت و انرژی بود که نشست آن ذیل کمیته مشترک اقتصادی برگزار شد.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این سفر اتفاق افتاد، تشکیل کارگروه جدیدی تحت عنوان "کار گروه کشاورزی" بود که در آن طرفین در خصوص مطالبات خود در این بخش به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مسئول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی با اشاره به حضور پرتعداد رسانه ها و انعکاس گسترده نشست کمیته مشترک اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات گفت: گردش کاری تفاهم نامه ۴۷ بندی ظرف دو ماه آینده آغاز خواهد شد و اقدامات مربوطه در نشستهای مرزی بین نمایندگان تام الاختیار ۲ استان مورد پیگیری قرار می گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.