اما و اگر های واردات آنتی بیوتیک‌ به کشور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت در خصوص آنتی بیوتیک‌ها به خواسته‌های تولید کنندگان پاسخ داده است.

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از فرآیند‌های نظارت بر دارو این است که در وجهی که تولید می‌شود نمونه برداری انجام شود و ما به صورت رندم آزمایش انجام می دهیم.

او افزود: در خصوص دارو‌هایی که وارد کشور شده است، ۶ آنتی بیوتیک به نام های شربت سفیکسیم، شربت آریتزومایسین، شربت کوآموکسی کلاو و شربت آموکسی سیلین  داریم که آنها را به آزمایشگاه برای بررسی میزان ماده موثره فرستادیم. 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما این داروها را که در هند تولید شده بود بر حسب وظیفه ذاتیمان مورد آزمایش قرار دادیم، البته این آزمایش در بعضی از سال‌ها با توجه به فوریت و مشکلی که بوده انجام نمی‌شد اما ما با توجه به حساسیت موضوع این مسئله را الزام کردیم تا مجدداً همه نمونه‌های وارداتی حتی به صورت فوریت هم  آزمایش شوند و این آزمایش‌ها انجام شدند.

محمدی افزود: تقریباً از ۵ بچ داروی آموکسی کلاو یک بچ میزان ماده موثره پائین‌تری داشت اما همه موارد حتی  آموکسی کلاو تایید شد.کمبود ماده موثره هیچ آسیبی ندارد بلکه فقط میزان اثرگذاری یک مقدار کمتر است.

وی اظهار داشت: حجم شربت‌های آنتی بیوتیک در کشور هند ۳۰ سی سی است و به صورت محدود ممکن است حجم ۶۰ یا ۷۰  سی سی  داشته باشند، ولی  موجودی غالب در کشور هند ۳۰ سی سی است. 

محمدی بیان کرد: هند یکی از معتبرترین کشور‌های تولید کننده دارو است، حداقل ۸۰ درصد مواد اولیه کل شرکت‌های داروسازی دنیا یعنی شرکت‌های اروپایی از هند و چین تامین می‌شود. استاندار‌های تولید دارو در هند بسیار بالا است. بحث فراخوان دارو یک موضوع مرسوم است. در سوابق اداره کل دارو فراخوان‌های زیادی موجود است حتی در دارو‌های خودمان ممکن است یک مورد ناخاصی در یک شماره بچ دارو پیدا شود بنابراین بلافاصله ریکال می شود، پس این موضوع مرسوم است .

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: وزارت بهداشت در خصوص آنتی بیوتیک‌ها به خواسته‌های تولید کنندگان آنتی بیوتیک پاسخ داده و قیمت ها  واقعی است.

او افزود: تولید شربت آنتی بیوتیک به صرفه است.واردات ما یک تا دو درصد از کل سهم بازار است، اما ما به خاطر عدم تامین بازار واردات انجام می‌دهیم. تولید کنندگان ما به صورت تمام وقت سرم تولید می‌کنند، اما ظرفیت تولیدشان حداکثر ماهانه ۱۴ و نیم میلیون است و ما مجبور هستیم که واردات انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.