۱۶۶۰ مدرسه آذربایجان‌غربی مجری طرح نماد هستند

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) در یک هزار و ۶۶۰ مدرسه این استان اجرا می‌شود.

منصور جوادی معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲ هزار معلم و مشاور در این طرح آموزش دریافت می‌کنند و ۲۶۹ هزار دانش آموز در این مناطق تحت پوشش هستند.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۷۰۰ دانش آموز استان در این طرح در یکسال گذشته شناسایی و غربالگری شدند و از این تعداد افرادیکه نیازمند دریافت خدمات درمانی و مشاوره ای تخصصی تر بودند به دستگاه‌ها ارجاع داده شده‌اند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: این طرح اولین ائتلاف ملی در مورد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جامع ترین طرح محسوب می‌شود زیرا شامل آموزش‌های ارتقایی، غربالگری، مداخله در درمان و حمایت‌های مدد کاری است.

وی با بیان اینکه این طرح یک بسته جامع در بردارد ادامه داد: این طرح شامل اولیا، دانش آموزان و کارکنان مدارس است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اولویت فعالیت‌های طرح نماد را غربالگری روانی و اجتماعی به عنوان نقشه راه کاهش آسیب پذیری دانش آموزان عنوان کرد.

جوادی افزود: شناسایی و غربالگری دانش آموزان مشکل دار بخش عمده این طرح است و بخش دوم آن آموزش‌های ارتقایی است که محتواهای جامعی برای اولیا و مشاوران و متخصصان تهیه شده است و در سامانه نماد به تفکیک بارگذاری شده است.

وی تاکید کرد: در سال اول یک منطقه آموزشی و شهرستان نقده مجری اجرای کامل این بسته بود و هم اکنون خوی، بوکان، مهاباد و ناحیه ۲ ارومیه نیز مجری طرح هستند که این مناطق براساس گزارشات و میزان آسیب‌ها و ظرفیت آموزش و پرورش انتخاب شدند.

جوادی با بیان اینکه درمان و مددکاری مرحله بعدی اجرای این طرح است افزود: در این مرحله از دستگاه‌های که میزهای نماد در آنها مستقر هستند استفاده شده و دانش آموزان از خدمات آنان بهره مند می‌شوند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزشی و پرورش آذربایجان‌غربی یادآور شد: مداخلات لازم از سوی دستگاه‌ها با سرعت انجام می‌شود و اتحاد مطلوبی بین دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد.

جوادی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی تعریف شده شامل ۹ مورد اعم از کودک آزاری، فرار از منزل، فرار از مدرسه، اقدام به خودکشی، اعتیاد، فقر شدید، ترک تحصیل و غیبت طولانی از مدرسه و هر نوع موردی که به عنوان بزه برای دانش آموزان تعریف شود، اضافه کرد: هدف عمده در این برنامه ها پیشگیری و آگاه سازی خانواده هاست و آمار ارائه شده براساس مشکلاتی است که دانش آموزان در مدارس دارند.

وی گفت: نسخه عمومی نماد در ۲۴ منطقه اجرا می‌شود اما مناطقی که به صورت تخصصی تر که اعتبار دریافت کرده و نسخه کامل آن را توام با غربالگری پایه انجام می‌دهد، پنج منطقه ذکر شده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.