آغاز انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان

انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان با حضور ۶ نامزد از جمله قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور فعلی قزاقستان آغاز شد.

مختار یرمان، دبیر کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری قزاقستان گفت که مراکز رای گیری برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان در سراسر کشور باز شده است.

یرمان در یک نشست مطبوعاتی صبح یکشنبه گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی کمیسیون‌های منطقه‌ای شهر‌های آلماتی، شیمکنت و آستانه، رای گیری در تمامی ۱۰۰۳۳ شعبه اخذ رای در سراسر این کشور و ۱۷ شعبه اخذ رای در دفاتر نمایندگی جمهوری قزاقستان در کشور‌های خارجی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ۵۱ شعبه اخذ رای دیگر در خارج از کشور با احتساب اختلاف منطقه زمانی افتتاح می‌شود.

از ساعت ۷:۰۰ صبح به وقت آستانه (۰۱:۰۰ به وقت گرینویچ)، مراکز رای گیری در اکثر مناطق قزاقستان باز بود. رای گیری در ساعت ۲۰:۰۰ روز یکشنبه به وقت آستانه پایان می‌یابد. در مناطق غرب به دلیل اختلاف ساعت، شعب اخذ رای یک ساعت بعد تعطیل می‌شود.

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان صبح روز یکشنبه در یکی از حوزه‌های رای گیری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان رای داد.
عظمت سرگازین، دادستان کل قزاقستان روز جمعه به اسپوتنیک گفت که هیچ تلاش شناخته شده‌ای از سوی نهاد‌های خارجی برای تأثیرگذاری بر آمادگی انتخابات این کشور صورت نگرفته است. شش نفر از جمله رئیس جمهور فعلی به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

این انتخابات اولین انتخابات پس از تصویب ۳۳ اصلاحیه قانون اساسی قزاقستان در همه پرسی در ماه مارس خواهد بود. این اصلاحات پس از اعتراضات گسترده در ژانویه به دلیل افزایش دو برابری قیمت بنزین ارائه شد. قانون اساسی جدید شامل نقش بیشتر پارلمان است، در حالی که نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان از تمام اختیارات خود خلع شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار