باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

با تمام محرومیت هایش هرساله بیش از ۱۰۰ هزار تن انرژی می‌دهد

سیستان و بلوچستان با تمام محرومیت هاو کم آبی هایش هرساله بیش از ۱۰۰ هزار تن خرما را به سایر نقاط کشور و کشورهای خارجه صادر می کند.

سیستان و بلوچستان دارای ۶۷ هزار هکتار نخلستان است که ۵۴۱۱۲ هکتار از نخلستان های آن بارور است.

کل تولید خرمای استان ۲۸۷ هزار تن می باشد

طوقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:امسال بدلیل بارندگی های شدیدمونسون و افزایش رطوبت در منطقه بیش از ۱۴۰ هزار تن انواع خرما از بین رفت و کشاورزان سیستان وبلوچستان توانستند ۱۴۷ هزار تن انواع خرمای نخلستان های خود را برداشت کنند.

وی افزود: بیش از۱۰۰ رقم خرما در استان کشت می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت خرما مربوط به ارقام مضافتی و رقم ربی است.
مضافتی با ۲۹۸۱۶هکتار و ربی با ۲۴۳۷۰هکتار  و در حال حاضر توسعه ارقام تجاری خرماشامل ارقام خرمای مجول، پیارم ،..‌‌‌‌‌... در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد .

حدود ۵۰ هزار نفر در کشت و کار خرما در سیستان وبلوچستان مشغول فعالیت می‌باشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.  

طوقی گفت: صنایع مرتبط با خرما که در استان وجود داردشامل ۶۵واحد سردخانه به ظرفیت ۸۳۸۰۰ تن ،۳۱ واحد بسته بندی به ظرفیت ۵۱۸۵۰ تن و ۶ واحد فرآوری ۱۶۷۳۰ تن  کل ظرفیت ۱۰۲ واحد صنایع تبدیلی محصول استراتژیک خرما ۱۵۲۳۸۰ تن می باشد.

با تمام محرومیت هایش هرساله بیش از ۱۰۰ هزار تن انرژی می‌دهد

 ۱۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های بلوچستان برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار تن خرما از سطح نخلستان‌های مناطق جنوب استان برداشت شده است.

 امان‌الله طوقی گفت: برداشت خرما از تیرماه در سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس کتومی، نگال و آشوبه شروع شده و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در اواخر آبان به پایان می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستا ن بیان کرد: خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند. ۴۱ درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد.

طوقی اظهار داشت: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر استان‌های داخلی به کشور‌های حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود. بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.  

با تمام محرومیت هایش هرساله بیش از ۱۰۰ هزار تن انرژی می‌دهد

سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوری که هم‌اینک از ۸۰ هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه‌های گرمسیری اختصاص دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تنها با ارزی که برای واردات میوه‌های گرمسیری بویژه موز اختصاص می‌باید در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شود علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز حتی برای کشور ارزآوری هم خواهد داشت.

سالانه میلیون‌ها دلار ارز برای ورد میوه‌های گرمسیری از کشور خارج می‌شود در حالی که می‌توان با توسعه باغات میوه‌های گرمسیری در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز زمینه اشتغال پایدار را در این استان پهناور ایجاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
خدا در جای جای این سرزمین نعمت های گوناگون قرار داده است و کافی است مردم با تلاش عالمانه و انسانی این نعمت ها را شناسایی و بدست آورند و از تفرقه و گوش دادن به دشمنان دوری کنند و مسئولان هم بیش از پیش خادم واقعی مردمان و کشور خود باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۱
احسنت.
محرومیت واقعی از اندیشه ما سرچشمه میگیرد.وقتی فکر کنیم واقعا محروم هستیم
آخرین اخبار