کلانتری:

از نقد منصفانه در فضای دانشگاهی نهراسیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مطالبه‌گری و نقد منصفانه در فضای دانشگاهی نهراسیم، زیرا در این‌ها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود و جامعه را پالایش می‌کند.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوشنبه در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه شیراز، اظهار کرد: طی سال‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی دچار رخوت شده بود شاهد تاثیرات عمیق بر بدنه دانشجویی کشور بودیم که در وقایع اخیر دیده شد.

او ادامه داد: کاستی‌هایی در حوزه تربیتی و فرهنگی داشتیم که امروز خود را نشان داده، اما در دل این تهدیدات فرصت‌های زیادی وجود دارد؛ فرصت‌هایی که چالش‌ها و کم کاری‌ها را نشان می‌دهد.

کلانتری اضافه کرد: اگر در شرایط عادی کار فرهنگی انجام ندهیم، مجبوریم در شرایط غیر عادی، نامتناسب با منطق دانشگاه کار غیر فرهنگی انجام دهیم.

او بیان کرد: تمدن ایرانی اسلامی ثمره همزیستی و زندگی مسالمت آمیزی است که طی قرن‌ها این ملت در کنار هم داشته‌اند و باید آن را قدر نهیم. با هم بودن و در کنار هم زیستن و مدارا کردن را باید تجربه کرد و قدر نهاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جدا شدن نقطه‌ای نظیر سیستان از ایران، مضحک است، چرا که ریشه شاهنامه، رستم و سهراب در آن دیار قرار دارد؛ اگر کردستان جدا شود با ریشه‌های زبانی ایران چه می‌کنید؟

کلانتری به جشنواره رویش اشاره کرد و گفت: این جشنواره نمایش تنوع فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌هاست؛ تنوعی از علایق که توسط کانون‌های فرهنگی، علمی و دانشجویی اعتلا پیدا می‌کنند و در واقع تکثری در عین وحدت است.

او ادامه داد: کانون‌ها در متن دانشگاه تجلی گر این تکثر هستند که به نحو متمدنانه‌ای آن را نمایش می‌دهند و در واقع نمایشگر مدنیت در دانشگاه هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کانون‌ها تمرین زیست جمعی در متن دانشگاه هستند، افزود: کانون‌های فرهنگی و دانشجویی، فرصتی برای مهارت افزایی جامعه پذیری، ارتقای مسئولیت و تعهد اجتماعی، فعالیت جمعی و پیگیری هدف‌های مشترک فراهم می‌کند.

کلانتری بیان کرد: فرهنگ را باید در متن دانشگاه قرار داد، زیرا وقتی فرهنگ در متن قرار می‌گیرد، تسهیل کننده انواع کنش‌ها در جامعه دانشگاهی می‌شود.

او با بیان اینکه کانون‌های دانشجویی تجلی‌گر مدنیت دانشگاه است، ادامه داد: از انجام مطالبه گری، نقد و ایجاد نشاط در فضای دانشگاهی نهراسیم، چرا که این‌ها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود و جامعه را پالایش می‌کند؛ البته در این مسیر باید به قواعد گفتگو و کنش گری هم پایبند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز جشنواره رویش به ثبات خوبی رسیده و نیازمند بازنگری و تقویت نقاط ضعف است.

کلانتری افزود: در حال حاضر جشنواره حرکت در تقویم بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و دانشجویان حائز رتبه‌های این جشنواره می‌توانند از تسهیلات بنیاد نخبگان بهره ببرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم این جشنواره فرصتی برای تجربه اندوزی و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و ارتقا و تقویت کانون‌های فرهنگی و دانشجویی باشد.

مهدی مؤمن‌زاده مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز گفت: جشنواره ملی رویش هر سال با هدف کمک به شناسایی و شکوفایی استعداد‌های ارزشمند فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان مستعد برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه روز بیست و سوم آبان، پذیرش دانشجویان، افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه رویش برنامه‌ریزی شده است، گفت: روز دوم به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها با حضور کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها و دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه‌های کشور اختصاص دارد و اختتامیه نیز روز سوم برگزار می‌شود.

دهمین جشنواره ملی رویش عصر امروز دوشنبه ۲۳ آبان با حضور فعالان کانون‌های فرهنگی و دانشجویی و کارشناسان و مدیران حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور و در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد. این جشنواره با حضور ۲۰۰ دانشجوی منتخب از ۸۰ دانشگاه سراسر کشور برگزار شده است و  به مدت ۳ روز ادامه دارد.

در مجموع ۹ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و در ۳ مرحله دانشگاهی، استانی و ملی داوری شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار