اختلاف داخلی جمهوری خواهان آمریکا در پی شکست موج قرمز

نتایج اولیه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، کاهش محبوبیت ترامپ، میزان آرای جمهوری خواهان و در پی آن اختلاف بر سر ریاست حزب را برملا کرد.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، شاهد شکست دوگانه حزب جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سایه انتخابات میان دوره‌ای کنگره که حاکی از موفقیت جمهوری خواهان در به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان است، تأکید کرد تمایل دارد با جمهوری خواهان در کنگره همکاری کند. در مقابل، کارزار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای در دست گرفتن کنترل کنگره، با شکست مواجه شد که ممکن است تأثیر منفی بر تلاش‌های او برای بازگشت به کاخ سفید در انتخابات سال ۲۰۲۴ بگذارد.

بر هم خوردن معادلات در داخل حزب جمهوریخواه در پی شکست موج بزرگ قرمز در صندوق‌های رأی که ترامپ به آن وعده داده بود و ناکامی نامزدانی که از حمایت ترامپ برخوردار شده بودند، شکستی است که به تلاش‌های ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری آسیب رساند.

گزارش‌ها پیش بینی می‌کند ترامپ برای به دست آوردن نامزدی از طرف جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، با رقابت سرسختانه مواجه شود، زیرا در انتخابات اخیر، اسامی افراد قوی مانند رون دسانتز فرماندار ایالت فلوریدا پدیدار شد که ممکن است راه را بر روی بلندپروازی ترامپ ببندد به ویژه که او در انتخابات میان دوره ای، متحمل شکست شد. هر چند که آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد، جمهوری خواهان در مسیر به دست آوردن اکثریت در مجلس نمایندگان حرکت می‌کنند.

همچنین نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، کاهش محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را نشان داد، زیرا بسیاری از نامزد‌هایی که از آن‌ها حمایت کرده بودند، در این انتخابات شکست خوردند.

در همین راستا، جمهوری خواهان به عنوان پیروز احتمالی در مجلس نمایندگان آمریکا، بر سر رهبری حزب که ریاست مجلس را به دست خواهد گرفت با اختلاف‌ها و چالش‌هایی از جمله حفظ «کوین مک‌کارتی» به عنوان رهبرشان، مواجه هستند.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت: اعضای گروه فوق محافظه‌کار و مرتبط با دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه تبدیل به مشکل بزرگی برای مک‌کارتی نماینده کالیفرنیا که بار دیگر قصد رهبری حزب را دارد، شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ نیز درخواست وی برای رسیدن به تصدی سخنگویی مجلس با سر و صدای «انجمن درون حزبی آزادی» که متشکل از نمایندگان محافظه‌کار است با مشکل مواجه شده بود.

درحالیکه هنوز نتیجه انتخابات میاندوره‌ای آمریکا به صورت قطعی مشخص نشده است، اما پیش بینی‌ها نشان دهنده پیروزی نسبی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان را دارد. از این رو، جمهوری خواهان در مجلس با این فرض که می‌توانند قدرت را به دست گیرند، تلاش برای به دست گرفتن نقش‌های رهبری را آغاز کرده‌اند.

مک‌کارتی سال‌ها تلاش کرده تا خود را در سمت سخنگوی بعدی مجلس از حزب متبوعش ببیند، جایگاهی که قدرت زیادی از جمله توانایی برای کنترل قوانین و نفوذ در ایجاد کمیته‌ها دارد، و در حال حاضر در دست نانسی پلوسی است. برخی از اعضای «انجمن درون حزبی آزادی» صریحاً با مک کارتی مخالف هستند، در حالی که برخی دیگر از او امتیازاتی می‌خواهند که قدرت او را به‌عنوان رئیس مجلس به شدت کاهش می‌دهد.

به این خاطر که اکثریت قاطع در دست جمهوری خواهان نیست، مک‌کارتی نیاز به حمایت تقریبا تمام کرسی‌های حزب خود دارد. تعداد انگشت شماری از جمهوری خواهان می‌توانند پیروزی مک‌کارتی را در جریان رای گیری رسمی در روز ۳ ژانویه (۱۳ دی) یعنی اولین روز شروع کار کنگره جدید، به چالش بکشند. وی به ۲۱۸ رای جمهوری خواهان نیاز دارد. تاکنون کسی برای به چالش کشیدن مک‌کارتی پا پیش نگذاشته و تکلیف تا روز سه‌شنبه در جلسه این حزب پشت در‌های بسته مشخص خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار