افزایش ۱۵ درصدی برداشت زعفران در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایراز افزایش ۱۵ در صدی برداشت زعفران در این شهرستان خبر داد.

یوسف کاکاوند گفت: برای تعیین الگوی کشت سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، سطوح کشت پر آب‌بر از جمله گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی جات، جالیزی، سیب زمینی، پیاز نسبت به سال زراعی جاری کاهش داده شده است.

او گفت: برای توسعه محصولات کم آب‌بر در سال زراعی قبل، واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان، ۳۲ دستگاه برای بازسازی ناوگان دیم و توسعه کشت محصولات در اراضی آیش در راستای حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک به کشاورزان تحویل داده شد.
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز تعداد ۱۰ دستگاه با سود تسهیلات چهار درصدی در حال معرفی است، گفت: با توجه به لزوم تغییر الگوی کشت و بحران کم آبی در کشور، گیاه زعفران گیاهی کم آب بر و کشت آن پرسود است.

کاکاوند با بیان اینکه برداشت زعفران در این شهرستان از اوایل آبان آغاز شده و تا اواسط آذر ادامه دارد، گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران حدود ۱۵ هکتار افزایش داشته و پیش بینی می‌شود میزان برداشت ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر از ۱۱۸ هکتار سطح زیر کشت زعفران در ملایر خبر داد و گفت: ۱۱۳ هکتار از این میزان بارور و حدود ۴.۸ هکتار آن غیربارور است.

کاکاوند با بیان اینکه سال گذشته از این میزان سطح زیر کشت حدود ۳۹۰ کیلوگرم زعفران برداشت شد، گفت: تعداد بهره برداران زعفران در سطح این شهرستان بیش از ۱۳۰ نفر هستند.

او با بیان اینکه از هر هکتار بیش از ۳.۵ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، گفت: این گیاه به سه بار آبیاری در طول یکسال نیاز دارد و کشاورزان ملایری از روش غرقابی برای آبیاری استفاده می‌کنند که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان و بارندگی‌ها در فصل بهار نیاز به آبیاری ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در اراضی روستا‌های آورزمان، مهدی آباد، رضوانکده، علمدار و چند روستای دیگر این گیاه کشت می‌شود، گفت: عیار و رنگ زعفران ملایر از کیفیت خوبی برخوردار است و علاوه بر تأمین نیاز شهرستان، کشاورزان به شهر‌ها و حتی دیگر کشور‌ها صادر می‌کنند.

او به کشت دیگر گیاهان کم آب بر در شهرستان از جمله گل محمدی و گیاهان دارویی اشاره و گفت: از ۱۸۲ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان ملایر، ۱۷۲ هکتار بارور و ۱۰ هکتار غیر بارور است که از این میزان سالانه حدود ۳۰۴ تن محصول برداشت می‌شود.

کاکاوند از ۵۶ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این میزان سطح زیر کشت سالانه حدود ۲۸۵ تن محصول برداشت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.