عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد

لزوم ایجاد بانکی مقید به اساس و چارچوب بانکداری اسلامی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به دنبال ایجاد بانکی هستیم که خود را مقید به اساس و چارچوب بانکداری اسلامی بداند.

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در همایش مدیران صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در مشهد گفت: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت الگوی عملی بانکداری اسلامی است.

او با تقدیر از خدمات کمیته امداد و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به محروم‌ترین اقشار مردم افزود: نیازمندان جامعه، عزت الهی را به ارث برده‌اند و این انقلاب اسلامی است که خیرات، صدقات و نذورات را به خانه مؤمنان می‌برد.

 مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر ضرورت تکریم نیازمندان و حفظ عزت و احترام آنان، ادامه داد: روش‌های حمایتی در کمیته امداد باید به‌گونه‌ای باشد که عزت مومن و خانواده او را حفظ کند و با سهولت، سرعت و رعایت احترام و تقوا در مقام حمایت از معیشت خانواده‌های کم‎برخوردار و محروم برآید.

مصباحی مقدم با تشریح تفاوت «صدقه» و «قرض‌الحسنه» در مبانی اسلامی، بیان کرد: کسی که خواهان دریافت قرض‌الحسنه است، خود را آماده تلاش و مجاهدت کرده و قرار است با آن سرمایه، به صورت آبرومندانه برای خود کسب‌وکاری راه بیندازد.

او تصرریح کرد: برخی بانک‌ها تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه، کارمزد ۴ درصد دریافت می‌کنند، اما صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تنها در یک نوبت، ۳ درصد کارمزد خدمات دریافت می‌کند که نشان می‌دهد اساس کارکرد این صندوق خداپسندانه است. بر همین مبنا، در شورای فقهی بانک مرکزی هم به دنبال در دستورکار قراردادن راهبردی هستیم که حجم تسهیلات بانکی به سمت وام‌های قرض‌الحسنه هدایت شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، ظرفیت ذاتی برای تبدیل‌شدن این صندوق به یک بانک وجود دارد و به دنبال ایجاد بانکی هستیم که خود را مقید به اساس و چارچوب بانکداری اسلامی بداند.

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم  با بیان اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه امداد ولایت به صورت خرد توزیع می‌شود اظهار کرد: صاحبان حساب در این صندوق، متدینان و مومنانی هستند که به بازگرداندن قرض‌الحسنه معتقدند و با اینکه خود ممکن است گرفتار چالش‌های معیشتی باشند، اما نسبت به بازگرداندن بدهی‌های خود توجه ویژه دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
حاج آقا بزارید اقتصاد دانان کار کنند