کارخانه مطرح کرد؛

سایه سنگین شبکه‌های اجتماعی بر سر کتاب

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی گفت: وابستگی و عادت غلط استفاده از وسایل دیجیتال می‌تواند فرزندانمان را از دنیای مطالعه و کتاب دور کند.

دکتر احمد کارخانه دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی و دکترای ارتباطات در برنامه به زندگی سلام کن رادیو سلامت درباره کتاب گفت: در هرم رسانه‌ای و رژیم مصرف رسانه‌ای کتاب در قاعده هرم و عبارتی در چپ آن قرار دارد. کتاب اثرات عمیق بر نگرش و بعضا ممکن است بینش و رفتار و این‌ها هم منجر شود یعنی تاثیرات بسیار عمیقی دارد اگر چه این تاثیرات آنی نیست، اما بسیار عمیق است حالا در راس این هرم هم بازی‌های رایانه‌ای است که بیشترین تاثیرات آنی را دارد و در عین حال که تاثیر آنی دارد تعداد زیادی از کاربران را می‌تواند متاثر کند.

کارخانه بیان کرد: بر این اساس اهمیت کتابخوانی و اهمیت کتاب در رژیم مصرف رسانه‌ای مشخص می‌شود که طبیعتا باید همه خانواده‌ها به میزان مصرف این نوع رسانه توجه داشته باشند مانند هرم غذایی است که غلات در چپ آن قرار دارد هرم مصرف رسانه‌ای هم کتاب در چپ قرار دارد و حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در مورد رابطه کتابخوانی و فضای مجازی باید این طور بگوییم که خود کتابخوانی و حتی سرگرمی‌های دیجیتال هم می‌توانند همزیستی داشته باشند هم می‌توانند رقابت کنند البته یک رقابت شدید. الان ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طبیعتا فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تمام ابعاد زندگی بشر را حتی در موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری با تغییرات بی سابقه‌ای مواجه کرده است حتی تکنولوژی‌ها سبک زندگی جدیدی را تحمیل کردند به فعالیت‌های شغلی و آموزشی ما را تحت تاثیر قرار دادند.

این دکترای ارتباطات ادامه داد: از نظر همزیستی می‌توانیم بگوییم استفاده از ظرفیت‌های فناوری دیجیتال می‌تواند در نهاد‌های آموزشی و فرهنگی حتی ترویج کتاب خوانی خیلی مهم باشد و یک تعاملی بین کتاب و فضای مجازی باشد.

کارخانه می‌گوید: بسیاری از یافته‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی و آموزشی می‌تواند ابزار کمک آموزشی برای آموزش مفاهیم و مهارت‌ها باشد. اما در کنار این محاسن کودکان در دنیای دیجیتال با موضوعاتی مواجه هستند که موجب اختلال روانی آن‌ها می‌شود.نتیجه‌ای که می‌خواهم از بحث امروز بگیرم این است که طبیعتا وابستگی و عادت غلط استفاده از وسایل دیجیتال می‌تواند فرزندانمان را از دنیای مطالعه و خواندن کتاب دور کند و این سایه سنگین شبکه‌های اجتماعی همچنان وجود دارد شاید بتوانیم بگوییم که این روند و آن چه کودکان با دنیای مجازی شاید جای کتاب و کتابخوانی را بگیرد یا حداقل آن را کمرنگ کند.

وی افزود: ما تجربه‌ای هم در تاریخ ایران داریم بیشتر فرهنگمان شفاهی هست و از این نظر با توجه به این که توقفمان در کهکشان گوتنبرگ کم بوده است فرهنگ کتابخوانی ما کمرنگ هست طبیعتا ما باید روش‌های خلاقانه در خانواده‌ها داشته باشیم تا بتوانیم میزان استفاده از تکنولوژی و فناوری را کنترل کنیم، نظارت کنیم در حقیقت مدیریت ارتباط کودکان با ابزار‌های دیجیتال را باید داشته باشیم که این وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم و جایگاه کتاب و کتابخوانی را در زندگی کودکانمان حداقل بالاتر ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار