سیستم چابک اداری به جامعه معلولین چشمک زد؛

یک استکان چای و ۵ قرارداد

باورم نمی شود مدیران دولتی می توانند به راحتی گره از کاری باز کنند ؛ گزارش امروزم نتیجه یک حرکت جهادی در سیستم اداری است.

آخرین روز‌های هفته بیمه سلامت است همراه با مدیرکل بیمه سلامت و جمعی از معاونین هستیم که تلفن مدیرکل مشغول می‌شود و به ناگاه به راننده می‌گوید مسیر را عوض کند؛ خیلی ناگهانی مسیر تغییر می‌کند و ما به مسیرگفته شده می‌رویم و خودمان را روبروی مرکز اوتیسم امام علی کرمان از مراکز وابسته به بهزیستی می‌بینیم.

مرکزی با نمای سفید وساختمانی زیبا که گویا با همکاری هواپیمایی ماهان ساخته شده است ونیز کمک یک خیریه!

وارد مرکز می‌شویم مدیران مرکز یک خانم و اقای جوان هستند شتاب زده وبدون هماهگی قبلی این ملاقات را، اما با روی خوش می‌پذیرند و درهاله‌ای از تعجب از میهمانان ناخوانده در کتابخانه کوچک، اما منظم، مجموعه استقبال می‌کنند و چایی صرف می‌شود یک استکان چایی که بسیار پربرکت است همراه با امضای چند قرارداد پوشش خدمات توانبخشی با پوشش ۷۰ درصدی توسط بیمه سلامت استان که خبر بسیار خوبی می‌تواند برای جامعه معلولین استان باشد.

کمی بعد جعفری مدیر بیمه سلامت استان شخصا خود و مدیران همراهش را که از بیمه سلامت استان آمده اند، معرفی می‌کند و خانم وآقای مدیر مجموعه بیش از قبل دهانشان باز می‌ماند.

آقای جعفری با همان راحتی درباره بیمه معلولین و اینکه بیمه سلامت می‌خواهد توانخواهان در هنگام دریافت خدمات توانبخشی مانند بینایی سنجی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی وتوانبخشی ازپوشش بیمه سلامت استفاده کنند.

 

قرارداد بدون تشریفات! 

بیمه

باخودم فکر می‌کنم تفاهم نامه و قرارداد‌های معمول در سیستم اداری کشورما به گونه‌ای است که باید مدیران مجموعه در دفتر مدیر بیمه را از جا می‌کندند و اکنون اوضاع برعکس شده و مدیربیمه به دنبال بستن قرارداد برای خدمت رسانی و البته تعهد بیشتر است و این از عجایب روزگار است!

در حین صحبت مشخص می‌شود این مرکز درقالب دیگری تحت پوشش بیمه بوده ویکی دو سالی است که از پوشش بیمه خارج شده است، با هماهنگی و توضیحات مدیر بیمه شهرستان کرمان و جعفری مدیرکل بیمه سلامت استان، بیمه شدن مجدد این مرکز تحت عنوان کامل تری محقق می‌شود و لبخند تعجب و رضایت بر لب دو مدیر جوان مرکز می‌نشیند.

 

اوتیسم

بازدید از مرکز اوتیسم امام علی (ع) انجام و درجریان بازدید نیز در حین گفتگو با کارشناسانی که کلینیک‌های بیرون از مرکز را نیز مدیریت می‌کنند، جعفری آنان را برای بیمه شدن خدمات مرکز تشویق می‌کند و شفا‌ها با ۳ کیلینک دیگر قرارداد می‌بندند و مقرر می‌شود در اسرع وقت مدیر مربوطه مدارک موردنظر را به بیمه بفرستد و کلیه مراحل توسط اداره بیمه سلامت دنبال می‌شود.

در زمان انتشار این گزارش اغلب مجموعه های مطرح شده کار را در پوشش جدید تعهدات بیمه ای آغاز کرده اند و این می شود برکت هفته بیمه سلامت!  برای جامعه بهزیستی استان.

مرکز گفتاردرمانی، مرکز خدمات جامع معلولین و چند مرکزهمکار در مرکز اوتیسم امام علی (ع) درهاله‌ای از تعجب مسئولین شان برای ارائه ۵ خدمت توانبخشی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی سنجی وبینایی سنجی تحت پوشش خدمات بیمه سلامت در می‌آیند.

قرارداد

مژده بیمه سلامت برای توانخواهان بهزیستی

مدیرعامل مرکز از انجام یک جلسه گفتاردرمانی وکاردرمانی با این کودکان می‌گوید که به سبب وجود دستورالعمل بهزیستی است، ولی ممکن است نیاز کودک بیش از یک جلسه باشد و مدیرکل بیمه سلامت دراین خصوص قول همکاری می‌دهد که با گفتگو با مدیران بهزیستی در صورت نیاز این جلسات با پوشش بیمه بیشتر شوند.

مرکز برای کودکان تا ۱۲ سال است و کودکان ۱۲ سال به بالا در مرکز همجوار تحت آموزش هستند.

اتاق‌های زیبا با کاربری‌های مختلفی را بازدید می‌کنیم که در همه اتاق‌ها برای ارتقا یکی از توانایی‌های این بچه‌ها چیدمان انجام شده است.

مدیران استان،افزایش اوتیسم را جدی بگیرید!

در بین بازدید با مربیان مرکز نیز گفتگو می‌کنیم یکی از مربیان می‌گوید در تحقیقات انجام شده محققان،  بعضا علت اوتیسم راوجود جیوه ذکر کرده اند و اشاره می‌کند در خبرها هم گزارشی از شیوع اوتیسم درشهرهای صنعتی استان مطرح شده است .

مدرسه


بعد از بازدید و به سبب انجام جلسه دیگری در مدرسه اوتیسم کرمان راهی این مرکز در خیابان شهید قدوسی کرمان می‌شویم.

برایم جالب است که کودکان اوتیسمی در کرمان مدرسه مستقلی دارند وقتی به مدرسه می‌رسیم جلسه اولیا و مربیان است، مدیر مدرسه مردجوانی است که درابتدا تصور کردم باید یکی از معلمان مدرسه باشد، خاکی‌تر از این حرفهاست و با بچه‌ها با اسم کوچک ارتباط می‌گیرد حتی اگر تعداد کودکان کم هم باشد، اما اینکه نام کوچک تمام بچه‌ها و نقطه قوت و ضعف شان را بدانید برایم خیلی جالب است.

۳۳کودک اوتیسمی تحت آموزش برای بازگشت به زندگی عادی

سید کمال الدینی موسوی تعداد دانش آموزان مدرسه را ۳۳ نفر ذکر می‌کند و می‌گوید: احتمال اینکه این تعداد تا پایان آبان ماه به ۴۰ نفربرسد، وجود دارد.

دانش آموخته رشته تربیت بدنی است، اما روان شناسی خوبی دارد و رفتار مناسبش با این کودکان ناآرام برایم جالب است، می‌گوید: برخی خانواده‌ها نمی‌خواهند بپذیرند این مساله را که کودکشان با دیگر بچه‌ها در تعامل با دنیای اطرافش مشکل دارد.

اوتیسم1

موسوی اظهار داشت: هدف ما این است که این بچه‌ها را بعد از طی آموزش‌ها و تمرین و مراقبت‌های مختلف گفتاری و درمانی راهی مدارس عادی کنیم.

به من می‌گوید: اوتیسم نوعی اختلال در خودماندگی است، برخی از این کودکان تکلم قوی ندارند و برخی به صدا و گرما حساس هستند، برخی حس هایشان ضعیف است و تحت درمان زیر نظر کاردرمان هستند برخی بچه ها ماساژ را دوست دارند و برخی اگر به بدن شان دست بگیری کاملا بهم می ریزند!

کودک اوتیسمی نیاز به توجه و آموزش ویژه دارد

درهمین حین برای مدیر کاری پیش می آید و من در حیاط مدرسه به بچه ها و رفتارهایشان دقت می کنم وسخت متاثر می شوم از اینکه جواب بغض یک کودک که دست مرا گرفته و از من درخواستی دارد اما به سبب سختی در تکلم و نیز ناآرامی کودک ، نمی توانم ارتباط بگیرم و او به گوسه حیاط مدرسه پناهنده میشود و یکی از مربیان خانم به سمت او می رود .

زندگی در دنیای این بچه‌ها کمی سخت است، کودک آنچه مقابل خودش می‌بیند برایش عجیب است حتی گاهی مادر و مدیر مدرسه به سبب عدم تشخیص کودک در رفع مشکل خارش دهانی، با دندان گرفتن های او آسیب می‌بینند و این در مدرسه اوتیسم و در بین خانواده‌ها چیز عجیبی نیست.

موسوی ادامه داد: با توجه به این اختلال هادانش آموزان باید آموزش دیده و با آن‌ها کار شود تا رفتار بچه‌ها اصلاح شود بحث اینکه بتوانند دستشویی بروند غذا بخورند ولیوان و ظرف غذا را با دستان خود بگیرند از نیاز‌های اولیه‌ای است که اینجا برای توانایی دراین مساله آموزش می‌بینند.

بازی

به نکته جالبی اشاره می‌کند: اغلب بچه‌ها نان بربری را دوست دارند، چون مخاط دهانی شان را تحریک می‌کند.

تاب بازی اختصاصی هدیه یکی خیرین

درگوشه مدرسه تاب دایره مانند عجیبی قراردارد که به نوعی کمک آموزش است و به بچه‌ها احساس خوبی در لمس کردن می‌دهد هدیه یک خیر به این مدرسه؛ چه کار زیبایی!

مدیر مدرسه  از وجود مدارس تخصصی اوتیسم در مشهد وتهران همراه با  زنجیره اوتیسم و نیز استفاده  ازاستخر آب می‌گوید و اضافه می‌کند: آب درمانی کمک بزرگی برای این بچه هاست واز آنجایی که این کودکان هماهنگ کردن شان برای بردن به استخرهای سطح شهر کار سختی است باید استخر در محل مدرسه قرارداشته باشد که درکرمان چنین چیزی نداریم، درحالی که اغلب کمک درمان‌های اوتیسم درقالب زنجیره‌ای مطرح می‌شود که استخر نیز یکی از حلقه‌های زنجیر است.

او از بضاعت مالی پایین اغلب والدین می‌گوید و از جلسات کاردرمانی وگفتاردرمانی که هر عصر خانواده‌ها را آواره کلینیک‌های متعدد توانبخشی کرده است.

چند روز بعد با مدیر مدرسه تماس می گیرم و آخرین وضعیت اقدامات بیمه را سوال می کنم.

موسوی از ایجاد تفاهم با بیمه سلامت استان خوشحال است و می‌گوید: بلافاصله بعد ازحضور مدیرکل بیمه سلامت در این مدرسه کاردرمانی وگفتاردرمان رابا پوشش بیمه سلامت برای کمک به سیکل درمان بچه‌ها در مدرسه مستقر کرده ایم که کمک بسیار بزرگی به خانواده‌ها کرده است.

موسوی از ساخت مدرسه تخصصی اوتیسم در کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به نیاز مبرم به این مدرسه، ساخت آن با مشارکت شرکت راهسازی ۱۱۵ و اداره نوسازی مدارس استان درحال انجام است که به نظر می رسد کار سرعت لازم را ندارد.

ساخت

 

عدم تخصیص اعتبار مانع تکمیل مدرسه اوتیسم

با رئیس اداره نوسازی مدارس استان تماس می‌گیرم، رضا هدایتی که به تازگی مسئولیت پذیرفته است درباره این مدرسه می‌گوید: ساخت مدرسه اوتیسم کاری مشارکتی بوده است که شرکت ۱۱۵ سهم خود را که اسکلت ریزی و اجرای سقف بوده است انجام داده و کار به ما تحویل داده شده، اما از آنجایی که اعتبارات سال ۱۴۰۱ اختصاص داده نشده است کار چند ماهی معطل ماند، ولی اکنون از محل اعتبارات  خودمان کار را شروع کرده ایم.

او اظهار کرد: برخی مشکلاتی که دست وبال سیستم اداری مانند اداره ما را می‌بیند کار را ۴ ماهی عقب انداخت که هم اکنون کار برای مناقصه آماده شده است وبه زودی پیمانکار تعیین می‌شود.

او از تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیاردی خبر می‌دهد و می‌گوید در صورت اختصاص این اعتبار که بخشی از آن برای تکمیل مدرسه اوتیسم است، کار تا مهرماه سال آینده تحویل داده می‌شود.

هدایتی همچنین از عدم تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری خبر می‌دهد وگفت: استاندار کرمان هم چند باردر درخصوص مدرسه با مسئولین مرتبط صحبت کرده اند وما نیز امیدواریم کار سریع‌تر به انجام برسد.

او تصریح کرد: در این مدرسه کلیه استاندارد‌هایی که اداره آموزش وپرورش استثنایی استان برای مدارس اوتیسم مطرح کرده رعایت می‌شود.

از وی در خصوص تکمیل تمام نیاز‌های دانش آموزان اوتیسم و ضرورت ایجاد استخرسوال می‌کنم که می‌گوید: در این مدرسه استخرایجاد نشده است و در طراحی تایید شده اداره آموزش وپرورش استثنایی نیز نامی از استخر برده نشده است، اما در صورتی که نیاز باشد می‌توان سایت بیرون بنا را یا در قطعه زمین جداگانه‌ای فکری برای این مساله کرد که البته این مساله با جلب نظر شهرداری برای تایید هرگونه استفاده جدید از بنا است.

سیستم چابک اداری آرزوی دیرینه مردم

گزارشم را با ذکر این نکته که سیستم چابک اداری آرزوی دیرینه همه ماست به پایان می‌برم و آرزو می‌کنم کاش همه مدیران استان ما مانند بیمه سلامت به دنبال کار و رفع نیاز مردم باشند وقبل از طرح نیاز به دنبال آن بروند نه اینکه منتظر تایید یا اجرای طرح دولتی و چشم به راه اعتبارات کافی باشند، گاهی نیاز است برای هربرنامه یا طرحی کار جهادگونه پیش برود که درتعداد کمتری از مدیران استان این دیدگاه دیده می‌شود.
گزارش مرضیه السادات حسینی راد

برچسب ها: اوتیسم ، بیمه سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۲۶ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
چقدر خوبه که مدیرکل بیمه سلامت به مدرسه عزیزان اوتیسم رفته، و جا داره از مسیولین مدرسه که زحماتی زیاد میکشند تقدیر کنیم...