زهکش، طناب دار تالاب صالحیه/ از خشکی زیست بوم تا وعده‌ای برای آینده سبز

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: زهکش تمام آب های سطحی تالاب صالحیه نظرآباد را منتقل کرده است.

مجید درگی گفت: منطقه بیابانی تالاب صالحیه نظرآباد ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارد که البته سال‌های قبل وضعیت خوبی داشت، آب در آن نقطه جمع می‌شد و زیستگاه حیات وحش بود و پرندگان و پستاندران از جمله آهو در آن می‌زیستند.

او می گوید: اواسط دهه هشتاد جهاد کشاورزی زهکشی را در آن منطقه احداث می‌کند که از قزوین آغاز و از البرز می‌گذرد و به دریاچه شور می‌رسد مسئولان وقت قصد داشتند زمین های اطراف دریاچه را به اراضی کشاورزی تبدیل کنند که نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: این زهکش از نظر مهندسی اجرا شد و آب را کاملا انتقال داد و کاهش بارندگی هم باعث شد تا زیست بوم تالاب صالحیه به یک بیابان تبدیل شود.

او می گوید: قدم اول برای احیای تالاب صالحیه تامین آب است که این امکان برای البرز وجود ندارد، زیرا برای این کار به ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم.

درگی گفت: وقتی به آن منطقه می‌رویم متوجه می‌شویم که خاک کاملا پوک و فرسایش خاک به طور کامل آنجا انجام شده است.

او می گوید: کانون ریزگرد تالاب صالحیه، حدود پنج هزار هکتار بود اما اکنون و بعد از ده سال به چهل هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: باید عرصه بیابان مدیریت شود، زهکش را حذف کنیم که البته کار کارشناسی در این خصوص درحال انجام است.

او می گوید: شتر‌های سرگردان تالاب هم باید مدیریت شوند و گفته می‌شود بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ نفر شتر متعلق به روستای گلدره در آن منطقه وجود دارند که برای آنان زمینی اختصاص پیدا کرده است.

درگی گفت: البته حدود هزار نفر شترهم از استان‌های دیگر وارد البرز می‌شوند که چرای غیرقانونی دارند و از بین رفتن پوشش گیاهی را رقم می زنند.

او می گوید: تصمیماتی درخصوص احیای تالاب صالحیه در شورای برنامه ریزی اتخاذ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.