افزایش میزان ذخایر سد‌های استان اردبیل

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان ذخایر سد‌های این استان به ۷۲ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد افزایش یافته است.

بابک خیاط رستمی گفت: با توجه به تغییر اقلیم و اضافه برداشت، ورودی برخی سدها کاهش یافته ولی در مجموع با افزایش ذخایر آبی سدها در استان مواجه هستیم.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی بارندگی در آبان ماه نسبت به مدت مشابه پارسال می گوید: این در حالی است که میزان بارندگی استان نسبت به بلند مدت در آبان ماه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او در تشریح اقدامات مهم مدیریت کم آبی گفت: بهره برداری از  ۱۷۱ حلقه چاه به منظور تأمین کسری آب شبکه آبیاری یامچی، نصب دریچه ها جهت کنترل و تحویل حجمی آب در نقاط کلیدی و اعمال مدل برنامه ریزی دینامیک شبکه های آبیاری مغان و خداآفرین برای اولین بار در کشور از جمله اقدامات انجام شده جهت مدیریت کم آبی بوده است.

خیاط رستمی صرفه جویی آب‌های زیر زمینی استان را یادآور شد و می گوید: با تقلیل منصوبات چاه‌های دارای اضافه برداشت و جلوگیری از اضافه برداشت و عدم شارژ کنتورها نزدیک به هشت میلیون متر مکعب در آب‌های زیرزمینی صرفه جویی شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: همچنین با انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند حجمی و تعدیل پروانه های بهره برداری هم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱  شاهد صرفه جویی ۵.۵ میلیون متر مکعب در آب‌های زیرزمینی هستیم.

او عملکرد کلی استان در برنامه سازگاری با کم آبی را  ۴.۲۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و می گوید: هشت برنامه سازگاری با شرایط کم آبی با هدف کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی در بخش های کشاورزی، مصرف بهینه آشامیدنی، صنعت، بهبود تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی و کاهش مصرف آب فضای سبز و خدمات شهری در استان تدوین شده است.

خیاط رستمی با اشاره به میزان فرونشست زمین در استان گفت: بر اساس تحقیقات از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میزان فرونشست زمین  ۱۹ میلی متر در سال و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به ۳۵ میلی متر در سال رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یکی از راه‌های مقابله با کاهش سطح آب زیرزمینی و مخاطرات فرونشست زمین در سطح دنیا را تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها عنوان کرد و می گوید: مازاد پساب فاضلاب اردبیل برای تغذیه مصنوعی آبخوان دشت اردبیل تخصیص می‌یابد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.