فرانس ۲۴:

فاجعه مرگبار هالووین در سئول «قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری» بوده است

کارشناسان می‌گویند فاجعه ازدحام شدید جمعیت در جشن هالووین کره جنوبی که منجر به مرگ بیش از صد نفر شد، قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری بوده است.

در شبی که قرار بود برای بسیاری از گردشگران در سئول، پایتخت کره جنوبی جشن مفرحی باشد، ۱۵۶ نفر بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند. در این میان، تحلیلگران و مقامات ارشد، عدم نظارت در کنترل جمعیت را عامل اصلی این فاجعه می‌دانند.

به گزارش فرانس ۲۴، بر اساس آنچه مقامات کره‌ای اذعان کرده اند، برنامه‌ریزی‌های قبلی برای ایمنی جمعیت کافی نبوده که همین امر، اولین هالووین بدون کرونای کره جنوبی را به یکی از بدترین حوادث این کشور تبدیل کرد. گفته می‌شود حتی با اینکه پلیس تخمین زده بود صد هزار نفر در این مراسم شرکت کنند، اما فقط ۱۳۷ افسر را در محل مستقر کرده بودند. رئیس پلیس کره جنوبی، وزیر کشور و شهردار سئول دیروز به دلیل کوتاهی در جلوگیری از این فاجعه مرگبار عذرخواهی کردند. نخست‌وزیر کره جنوبی نیز امروز گفت که پلیس باید توضیح دهد چرا به تماس‌های اضطراری متعددی که در تماس‌های قبل از وقوع فاجعه برقرار شده، دیر جواب داده است.

اما در عین حال، برخی کارشناسان معتقدند مستقر کردن نیرو‌های بیشتر، به تنهایی برای جلوگیری از این فاجعه کافی نبوده است. میلاد حقانی، کارشناس ایمنی ازدحام از نیو ساوت ولز به خبرگزاری فرانسه گفت: «نیرو‌های پلیس در صورت ازدحام یا خودشان بخشی از جمعیت می‌شوند و جانشان به خطر می‌افتد یا اینکه فقط می‌توانند ناظر باشند و حتی اطلاعات کافی در مورد آنچه در میان جمعیت می‌گذرد ندارند».

کارشناسان می‌گویند منطقه‌ای که مردم در آن جمع شده بودند شلوغ و منتهی به کوچه‌های باریکی بوده که «فاقد مسیر فرار» بوده اند. همچنین، جمعیت درست سازماندهی نشده است. اقداماتی مانند ورود نامحدود افراد به فضای کوچک و عدم پیش فروش بلیت باعث شد تخمین دقیقی از جمعیت در دسترس نباشد. همه این‌ها در کنار عدم نظارت فعال بر تراکم جمعیت «دستورالعملی برای فاجعه» در تجمعات است. جان دروری، کارشناس روانشناسی جمعیت در دانشگاه ساسکس نیز می‌گوید چنین حوادثی اغلب به دلیل «سوء مدیریت برگزارکنندگان رویداد» ایجاد می‌شود.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته اند در «ایته‌وون» (منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داد) برخی مهمانداران در اوایل شب صرفا به خاطر تراکم جمعیت آسیب دیدند. کمتر از دو ساعت بعد، برخی مردم خود به خود و بر اثر ازدحام بر زمین افتادند و برخی دیگر، این افراد را زیر پا گذاشتند.

برخی می‌گویند چنین رویداد‌هایی را کارشناسان باید از چندین ماه قبل برنامه ریزی کرده و با دوربین‌های مدار بسته بر جمعیت حاضر در محل نظارت کنند. همچنین در صورتی که بیش از ظرفیت مورد نظر جمعیت به محل وارد شود، باید دسترسی به مکان مورد نظر قطع شود. با این حال ساعت ۲ بامداد، یعنی ۷ ساعت پس از اولین تماس با اورژانس، دسترسی‌ها به منطقه ایته‌وون قطع شد.

گفتنی است در بین کشته‌شدگان این مراسم مرگبار، ۱۹ خارجی نیز حضور داشته اند که شامل اتباعی از ایران، روسیه، چین، ازبکستان و نروژ بودند. کره جنوبی در پی این حادثه یک هفته عزای عمومی اعلام کرده و بسیاری از برنامه‌ها و رویداد‌های ملی لغو شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار