عمده ترین مشکل حوزه فناوری توجه نکردن به مالکیت فکری است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: توجه نکردن به مالکیت فکری از عمده‌ترین مشکلات حوزه فناوری است که اگر در این بخش به صورت ویژه وارد نشویم در سال‌های آینده در حوزه دانش بنیان هم به مشکل برمی‌خوریم.

علی خیرالدین در نشست هم اندیشی رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشورضمن تشکر از اهتمامی که قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موضوع مالکیت معنوی دارد، گفت: یکی از مشکلات اساسی در مبحث تجاری سازی، حوزه ثبت اختراع است که در این فرایند هرگاه به دنبال تبدیل یک ایده به نمونه آزمایشگاهی هستیم چه در ثبت ایده و اختراع و چه در تجاری سازی با موانع و مشکلاتی روبرو می‌شویم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: عدم توجه به مالکیت فکری از عمده‌ترین مشکلات حوزه فناوری است که اگر در این بخش به صورت جدی اقدامی نشود در سال‌های پیش‌رو در بخش فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با چالش‌های مختلفی مواجه خواهیم شد.

خیرالدین با اشاره به این که در حوزه ثبت اختراع در کشور باید کار جدی انجام دهیم، افزود: در پارک‌های علم و فناوری قریب به ۲۰ درصد شرکت‌ها در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت می‌کنند که در موضوع مالکیت معنوی بیشترین آسیب‌ها و چالش‌ها را متحمل می‌شوند که می‌بایست اقدامی برای این مهم انجام داد.

وی گفت: قانون ثبت اختراعات در حدود ۱۵ سال پیش و با توجه به شرایط خاص آن زمان نگاشته شده که حدود ۳ پارک علم و فناوری در حال فعالیت بودند، اما امروز ۵۰ پارک علم و فناوری، ۲۶۰ مرکز رشد، ۱۱ هزارو ۵۰۰ واحد فناور و قریب به ۷۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که نیازمند بروزرسانی قانون یاد شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در شرایط حاضر و با توجه به جهش علمی که نمود آن را در زایش شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شاهد هستیم، حضور کارشناس رسمی مالکیت فکری و ورود آن به قانون در بحث ثبت اختراع بسیار مهم دیده می‌شود.

دکتر خیرالدین در ادامه با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری فناوری، گفت: نیازمند سامانه‌ای مناسب برای ارزش‌گذاری و تقویت دفاتر انتقال فناوری در پارک‌های علم و فناوری هستیم که در بستر سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) در حال انجام است.

در این نشست دکتر رضایی‌فر ضمن تاکید و لزوم تدوین و بروزرسانی قوانین و مقررات مربوط به مالکیت فکری، فرهنگ سازی این مهم را در جامعه از مهمترین اهداف معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف عنوان نمود.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه با معرفی و ارایه کارویژه‌های سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، این بستر را زمینه مناسبی برای اهداف طرفین در زمینه ثبت و اعطای گواهی‌های مرتبط با موضوع مالکیت فکری اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار