بیانیه‌ی نهادهای حقوق بشری علیه اقدامات ضد بشری آل‌سعود در زندان‌هایش

۱۳ نهاد حقوق بشری علیه اقدامات ضد بشری آل سعود درخصوص زندانیان عقیدتی اسیر در این کشور بیانیه‌ای صادر کردند.

به دنبال صدور احکام طولانی حبس علیه فعالان و منتقدان، ۱۳ نهاد حقوق بشری بین‌المللی نگرانی عمیق خود را از سرنوشت زندانیان آزادی بیان در عربستان ابراز کردند.

این نهادهای حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که قوه قضاییه عربستان اخیراً صدور محکومیت‌های طولانی مدت را علیه فعالان، منتقدان به دلیل ابراز عقایدشان تشدید کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: نگرانی جدی در خصوص سرنوشت بازداشت‌شدگان به ویژه کسانی که هنوز محاکمه نشده‌اند، وجود دارد.

این ۱۳ نهاد حقوق بشری همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند تا تلاش‌ها را برای تحت فشار قرار دادن مقامات آل‌سعود برای آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان آزادی بیان در زندان‌های این رژیم تشدید کند.

در میان بازداشت شدگان بدون اتهام، «عبدالله جیلان» فارغ التحصیل دانشگاه وست چستر در آمریکا است که در ۱۲ مه ۲۰۲۱ پس از بازگشت از این کشور به عربستان بدون ارائه حکم یا توجیهی به زور توسط نیرو‌های امنیتی دولتی بازداشت شد.

عبدالله جیلان از خلال یک حساب کاربری در توئیتر از نقض حقوق بشری در عربستان انتقاد کرده بود. او در بازجویی تحت شکنجه‌های مختلف از جمله شوک الکترونیکی و محرومیت از ارتباط با خانواده قرار گرفت.

 در همین راستا «عبدالرحمن الشیخی»، «أسماء السبیعی»، «رینا عبدالعزیز»، «یاسمین الغفیلی»، «نجوى الحمید» و «لینا الشریف» با گذشت یک سال هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

در راستای نقض حقوق بشر در عربستان دیگر فعال سعودی به اسم ترکی الشلهوب (نویسنده مخالف سعودی) پیش از ایندر توئیتی نوشته بود: عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان فاش کرد کسی که شما به او مخالف می گویید، ما او را تروریست می دانیم. این اظهارات راز وحشیگری و افراط گرایی محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) و نیروهای امنیتی او را در برخورد با مخالفان آشکار می‌کند. حکم ظالمانه‌ای که علیه سلمی الشهاب (فعال زن سعودی) و دیگر زنان و مردان بازداشت شده به اجرا درآمده است و همچنین ترور جمال خاشقجی (نویسنده منتقد سعودی) و قطعه قطعه کردن و مخفی کردن جسد او بهترین شاهد مثال و نمونه است!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار