اولین فیلم از پرواز تنهاترین پرنده دنیا

یک محیط بان فیلمی از پرواز آخرین بازمانده گله غربی درناهای سیبری بر فراز تالاب فریدونکنار ثبت کرده است.

امید تک ‎درنای سیبری است که ساعت ۹ صبح پنج شنبه ۵ آبان ماه برای پانزدهیمن بار بعد از گذر از سیبری، ولگای روسیه، قزاقستان وجمهوری آذربایجان به ایران و تالاب فریدونکنار آمده است و حالا نخستین فیلم از پرواز او نیز ثبت شد.

زمستان سال ۱۳۸۶ سه درنای سیبری درتالاب فریدونکنار به زمین نشسته بودند، یکی از این سه درنا، همان سال کشته شد و جفت امید به نام آرزو نیز سال بعد به گفته برخی‌ها هدف گلوله شکارچیان قرار گرفت تا امید تنها باقی مانده ‎از نسل گله غربی درنا‌های سیبری باشد.

امید یکی ازگونه‌های مهاجر زمستانگذران است که همه ساله از اوایل آبان ماه تا اوایل اسفندماه به مدت ۴ ماه در تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند.

این گونه که ازگونه‌های بحرانی درخطر انقراض دنیا است و درحال حاضر از جمعیت غربی این گونه تنها امید باقی مانده است که ۱۵ سال است بصورت تنها و انفرادی به تالاب فریدونکنار مهاجرت و زمستانگذرانی می‌کند.

از خصوصیات جالب درنا‌ها این است که وقتی جفت خود را از دست می‌دهند تا آخر عمرشان تنها می‌مانند، اتفاقی که برای امید رقم خورد تا او در این  ۱۵ سال به تنهایی غم‌انگیزترین قصه مهاجرت حیات وحش را رقم بزند.

مسئولان محیط زیست می‌گویند با توجه به علاقه مندی اهالی فریدونکنار، دامگاه‌داران، محیط‌بانان و پرنده‌نگر‌ها نگرانی نسبت به خطر انسانی برای این پرنده وجود ندارد.

فیلم از محیط‌بان یاسر آزادی کناری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مازنی
۲۲:۲۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
جان بلاره ......نازه منه .....آخهیش آخهیش....خش بیمویی امید جان
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
لااقل تو این پانزده سال اگر امکان داشته چند جفت جوجه درنا در کنار این قرار میدادند(از قاره های دیگه) یا من اگر بجای مسئولین بودم ، حتما 30 تا 50 مجستمه پلاستیکی در اندازه واقعی در این مرداب قرار میدادم و در زمان مهاجرت این پرنده برمیداشتم.(به هر حال تمام تلاش خود را جهت اضافه کردن به تعداد این پرنده می کردم.تواین 15 سال هیچ تلاشی نکردند؟)
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۳۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
سلام
در سالهایی که امید تنها نبود طرح هایی با همکاری بنیاد جهانی درناها و کشورمان برای احیای نسل این پرنده انجام شد، مانند رها کردن چند درنای اهلی در تالاب با هدف تکثیر، جوجه کشی از این درناها که به دلایلی این طرح ها موفق نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
اگه ملت اینو منقرض نکردن
خدایا خودت حفظش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
خوش اومدی درنای امید تو نماد مقاومت و امید به زندگی هستی