چرا دولت لیز تراس به سرعت سقوط کرد؟

می‌توان سه دلیل را به عنوان محرک‌های اصلی ایجاد‌کننده وضعیت بحرانی برای دولت تراس و سقوط نهایی آن مورد اشاره قرار داد.

در کمتر از دو ماه حضورِ "لیز تراس" در کرسی نخست وزیری انگلیس، دولت وی سقوط کرد و خودِ او نیز مجبور به استعفا شد. ناظران و تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره می‌کنند که سیاست‌های اقتصادی دولت تراس برای انگلیس فاجعه بار بوده و نه تنها کاهش قابل ملاحظه ارزش پوند را به همراه داشته، بلکه موجب ایجاد تلاطم در بازار‌های مالی بریتانیا نیز شده است.

در این رابطه به طورخاص به اقدام دولت تراس در کاستن از میزان مالیات‌ها در این کشور اشاره می‌شود. اقدامی که به زعم اقتصاددانان، بدون توجه به کسری بودجه و درآمد دولت بریتانیا صورت گرفته و صرفا به نفع طبقاتِ برخوردار بریتانیا بوده و کلیت جامعه بریتانیا را با یک چالش و بحران قابل ملاحظه اقتصادی رو به رو کرد. مساله‌ای که عیان شدن ابعاد بحرانی آن موجب استعفای فوری وزیر دارایی انگلیس و تصدی کرسی مذکور توسط "جرمی هانت" سیاستمدار برجسته حزب محافظه کار شد. فردی که وعده ایجاد بهبود در وضعیت اقتصادی کشورش را داد.

در این راستا، این طور به نظر می‌رسد که می‌توان سه دلیل عمده و محوری را به عنوان محرک‌های اصلی ایجاد‌کننده وضعیت بحرانی برای دولت تراس و سقوط نهایی آن مورد اشاره قرار داد:

یک: عدم مقبولیت دولت تراس نزد افکار عمومی بریتانیا

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که دولت لیز تراس قویا با آن دست و پنجه نرم کرد این مساله بود که این دولت با رای مردم انگلستان سرکار نیامد. در واقع، لیز تراس و دولت وی، با یک رای ضعیفِ درون حزبی (در قالب حزب محافظه کار) قدرت را به دست گرفتند و از پشتوانه حمایت مردمی بی بهره بودند. از این رو، لیز تراس بیش از آنکه جهت تداوم حضور خود در قدرت به مردم کشورش تکیه داشته باشد، عملا به اعضای حزب محافظه‌کار و لابی‌ها و گروه‌هایی تکیه داشت که راهِ وی جهت تصدی کرسی نخست وزیری بریتانیا را هموار کردند.

از این رو، او بیش از اینکه نخست وزیر مردم انگلیس باشد، نخست وزیرِ جریان‌های پشت پرده این کشور بود. مساله‌ای که موجب شد تا وی در سیاست هایش، میدان کنشگری بسیار محدودی داشته باشد و نتواند آنطور که باید و شاید در راستای منافع مردم انگلستان گام بردارد. موضوعی که در بحبوحه بحران اقتصادی و انرژی بریتانیا (در پیِ جنگ اوکراین)، ابعاد به شدت جدی را نیز به خود گرفت و سطح انتقادات از دولت تراس را در قالبی انفجارگونه افزایش داد و متعاقبا پایه‌های دولت وی را هم به شدت متزلزل ساخت. مساله‌ای که در سقوط نهایی این دولت نیز کاملا تاثیرگذار بود.

دو: گستره عمیق بحران‌های سیاسی و اقتصادی بریتانیا

یکی دیگر از متغیر‌هایی که تا حد زیادی به ضعف فزاینده دولت لیز تراس کمک کرد، گستره قابل توجه بحران‌های سیاسی و اقتصادی بریتانیا بود. بریتانیا از زمان آغاز پاندمی ویروس کرونا و البته جدایی اش از اتحادیه اروپا (برگزیت)، با چالش‌های اقتصادی قابل توجهی رو به رو بوده است. چالش‌هایی که در پی وقوع جنگ اوکراین و تنش‌های سیاسی و اقتصادی اروپا با روسیه مخصوصا در بحث انرژی، ابعاد جدی تری را نیز به خود گرفته بودند.

حال در این فضا، حجم بحران‌ها برای دولت بریتانیا، به تدریج به قدری گسترده‌تر شده که اساسا اینکه تصور شود خروج فردی نظیر بوریس جانسون از قدرت و حضور لیز تراس به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا می‌تواند به صورت فوری به حل آن‌ها منجر شود، چندان واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.

از منظری واقع بینانه، انگلستان کنونی به رهبری مقتدر و با تدبیر و البته صبر افکار عمومی این کشور جهت حل مشکلات خود نیاز دارد. با این حال نه لیز تراس خود را رهبری توانمند نشان داد و نه مردم بریتانیا حاضر به تحمل فشار‌های فزاینده بحران‌های انباشته‌ای هستند که مدت هاست با آن‌ها دست به گریبان می‌باشند. مساله‌ای که در قالبی کلی، ضعف مفرط دولت لیز تراس و استعفای وی را به همراه داشته است.

سه: ایجاد فضای رخوت سیاسی در بریتانیا

برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که قبضه طولانی مدتِ قدرت در انگلیس توسط حزب محافظه کار انگلستان (این حزب حدودا ۱۲ سال است که قدرت را در این کشور در اختیار دارد)، عملا نوعی فضای رخوت سیاسی را در این کشور حاکم کرده و اکنون مردم بریتانیا به دنبال روی کار آمدن رقبای این حزب در صحنه قدرت سیاسی و آزمودنِ اراده آن‌ها جهت حل و فصل مشکلات و بحران‌های کشورشان هستند.

در این چهارچوب، ضعف عملکردی دولت نوپای لیز تراس عملا به نوعی این باور را در افکار عمومی بریتانیا تقویت کرد که تداوم حضور این دولت در قدرت می‌تواند سطح مشکلات و چالش‌های انگلستان را افزایش دهد و زندگی را برای آن‌ها سخت‌تر کند. درست به همین دلیل است که شاهدیم افکار عمومی بریتانیا تا حد زیادی نه صرفا با دولت تراس بلکه با فضای ذهنی حاکم بر حزب محافظه کار در عرصه حکمروایی کشورشان مشکل پیدا کردند و خواستار تغییر آن شدند. موضوعی که عملا با چالش‌های قابل توجهی برای دولت لیز تراس نیز همراه و سقوط آن را سبب شد.

منبع: جهان نیوز

برچسب ها: نخست وزیر ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
چهارمین دلیل و اصلی ترین دلیل اینه که خانم تراس انتخاب ملکه ای بود که به جهنم واصل گردید، پادشاه جدید هم این خانم رو قبول نداشت به همین سادگی و خیلی نرم زیراب این خانم رو زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
انگلها یی مثل انگل ستان کی صداقت داشته اند که حالا داشته باشند این را باور کنید که دیگر این کشور های جنایتکار به آخر خط رسیده اند اگر همین جنایتکار ان نبود ند و تفاله هاشان توی این مملکت، الان زندگی بهتری داشتیم، انشاءالله کشور مان در آینده نه چندان دور سرآمد تمام کشورها از لحاظ پیشرفت در تمامی زمینه ها خواهد شد به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی.
Iran (Islamic Republic of)
حاج صمد
۰۶:۲۵ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
چون اوضاع سیاسی و بحران انرژی در انگلیس و کشور های اروپایی بدجور به هم ریخته شده و این چیزی است که که همیشه مخفی نگه می دارند و به من و تو نمی گویند ولی در مقابل در امور داخلی ایران به شدت دخالت می کنند تا بتوانند یک دستاویز پیدا کنند و حواس مخالفین داخلی خود را به موضوع دیگر کشور ها معطوف کنند اما یهو مثل این مورد خانم لیز می زنه بیرون و نقشه نقش بر آب میشه و چوب خدا صدا نداره!
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۳:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
پادشاه زن ستیزه. اینم اسمش ماری الیزابت تراس بود. بابا یارو هفتاد سال منتظر مرگ مادرش بوده. انگلیسی ها کلهم از زن متنفرن. نمیدونم چرا؟ میگن زن ضعیفه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
خخخخخخ
امان از حواس پرتی
باز در قفس میمون ها رو باز گزاشتن ببین چه ناز هم داره فرار میکنه
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دم مردم گرم هر پستی میذارید یه جواب دندان‌شکن براتون دارن، میخواید وضع انگلیسو خراب جلوه بدید ولی مردم باهوش تر از این حرفان استعفا دادن همه جای دنیا مرسومه به جز ایران، اگه مسئولین ایرانی هم بویی از انسانیت و مسئولیت‌پذیری برده بودن باید هر روز خبر استعفا می‌شنیدیم ولی حیف که هرچقدر مسئول بی‌کفایت‌تر و بی‌مسئولیت‌تر، ابقا و ارتقاش بیشتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اینجا که مسئولان همه چیز بلدن الا استعفا، عذرخواهی و مسئولیت‌پذیری، وزیر محترم هر اشتباه و بی‌مسئولیتی که نام ببری انجام میده بعد به جای استعفا تازه طلبکار هم میشه و افزایش حقوق و پاداش و... هم میخواد.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۱:۴۸ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون اسمش الیزابت بود. پادشاه از این اسم خوشش نیامد.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۰:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ظاهرا دولت استعمار پیر وعجوز بعد از مرگ ملکه الزابث مرگ دولت انگلستان وعمرش به پایان رسیده است وشمارش معکوس براش خوانده شده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
بره بزاره باد بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون آنها انقدر صداقت و جسارت و نجابت دارند که در صورت محقق نشدن وعده های داده شده کنار بکشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
جالبه!!! البته انگلیسی ها جسارت دارند و در طول حیاتشان جسارت های زیادی به ملت ها کرده اند ولی در مورد صداقت و نجابت انصافا ندارند مگر اینکه معنی این واژه ها را عوض کنید همانگونه که به یک مشت تروریست جنایتکار مزدور صدام و اسرائیل نام مجاهد خلق گذاشته اید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
خاک بر سر نجابت اونها.این همه انسان بیگناه را میکشن اونوقت میگی نجابت دارن.لابد لیز آدم کش نبوده اخراجش کردن و گفتن استعفا بده
Iran (Islamic Republic of)
حاج صمد
۰۶:۳۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
نجابت؟! آخی یک نجیب زاده ی انگلیسی با نجابت وقتی دید اوضاع کشورش بدجور بیریخت شده و تحریم روسیه جواب نداده و احتمالا زمستان سرد همراه به شورش های داغ مردمی مواجه هست زود تر از موعد جیم زد و رفت و الان بی بی سی فارسی داره واسش ماست مالی میکنه ! بهتر بود به جای نجابت می گفتی جنابت یا جنایت!
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۶:۴۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
بهتره به جای نجابت و صداقت و جسارت بگی نجاست و جنایت و حماقت چون این واژه ها به انگلیسی جماعت بیشتر میاد و لایق آن هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

گزارش مبسوط از همکاران موثق دارم‌ ،
که آمدن و رفتن‌این‌خانم‌ بازی ،
برای بر هم زدن نظم سیاسی کشورهای شرق بوده است ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۲۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون زیادی لیز بود. باید با زنجیر چرخ وارد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
لیز بوده س ر ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
بی ادب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون هدفشان ارتقا مملکت شون است نه قدرت طلبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
بیچاره اون کسی که خیال کنه اینا قدرت طلب نیستن.مگه قدرت طلب تر از آمریکا و انگلیس دیدی.ظاهرا خبر نداری انگلیس برای قدرت چه بلاهایی سر ایران آورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
برای اینکه تحصیلات شش ابتدایی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
برای اینکه پررو و وقیح نیستند.
نهار هم نخوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
شما برو انگلیس زندگی کن تا معنی وقیح رو بفهمی. همین انگلیس اینهمه مردم ایران را کشت به چشم شما وقیح نمیاد.اونوقت رییس جمهور مملکتمون که اینقدر دلش برای مردمش میسوزه و نگران ناهارشون هم هست و درک میکنه که ساعت ۳ظهر بخاطر حضور او ممکنه کارگران ناهار نخورده باشن اما بعضی ابلهان در ایران نمیتونن اینو بفهمن.خاک بر سر ابلهان غرب گدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون لیزه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۵۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
لیز تراس چرا به سرعت سقوط کرد؟
لیز خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناش
۱۴:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چون لیاقت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
خوشبین
۱۴:۲۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اینکه دیگه پرسیدن نداره. !! چون تراس لیز بود پاش لیز خورد ، افتاد ،سقوط کرد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
هه ها هو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
به امید روزی که در این خراب شده هم ببینیم یک نفر به واسطه ناکارامدی استعفا دهد حتی نمایشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دقیقا
مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
شما که اینقدر فرهنگ و کلاست بالاست چرا موندی برو به آغوش غرب.برات گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۰۴:۲۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
مسئولین هم از بین همین مردم وارد دستگاه های حکومت می‌شوند...
تا مردم اصلاح نشوند مسئولین هم اصلاح نمی‌شوند.
در ضمن واژه ``خراب شده`` بسیار زشت و توهیم آمیز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
اینجا رو خراب شده میدونی پاشو برو آمریکا و انگلیس زندگی کن.برو خدا را شکر کن که همین کشور عزیزمون تو رو توش جا داده. آواره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
به خاطر این که اینا مسئولیت حالیشونه مثل مدیرای ما فقط فکر جیب و مال خودشون نیستن از عهده کار برنیاد میره کنار مثل شماها نیستن تا مردم بیچاره نکردن دست نکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
جان تو اگه مسولین از پستشون کوتاه بیان تا ملتو کفن نکنن دست از قدرت بر نمیدارن که میگن ارث باباشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
لابد مسئولین انگلیس خوبن که مردم ایران را تکه و پاره کردن و کشتن!
آخرین اخبار