میرباقری:

شایعه؛ معضلی که چهره جامعه را مخدوش می‌کند

یک پژوهشگر مذهبی گفت: بسیاری از صحبت‌هایی که در جامعه، زبان به زبان می‌چرخند مبنای درستی ندارند و صرفاً شایعاتی هستند.

سید محسن میرباقری، سخنران و پژوهشگر مذهبی، درمورد وجه تمایز شایعه و واقعیت در جامعه بیان کرد: بسیاری از سخنانی که گفته می شوند پایه و مبنای جدی ندارند که این موضوع، در مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی، نکته بسیار مهمی است؛ به طوری که می‌بینیم صحبت‌های فراوانی در جامعه بیان شده و به حدّ شایعه پراکنده می‌شوند، اما به محض پیگیری، متوجه می‌شویم که این صحبت‌ها هیچ ریشه‌ای ندارند.

به گفته این پژوهشگر مذهبی، روایت بسیار زیبایی از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد: «کَفَی بِالمَرْءِ کَذِباً أَن یُحَدِّثَ بِکُلِّ مَا سَمِعَ» «برای دروغ گویی فرد همین کافی است که آن چه را می‌شنود (بدون تحقیق) برای دیگران بیان کند.» این برای دروغ گویی کافی است و سوال این است که مگر هر آن چه گفته می‌شود را باید پذیرفت و سپس، به دیگران منتقل کرد؟ 

میرباقری ادامه داد: گاهی آمار‌هایی داده شده و پیگیری می‌شود و می‌بینیم که جهت خاصی داشته، ولی در جهت دیگری منتشر شده اند و گاهی، بیانی از مفاسد اجتماعی در جامعه اسلامی می‌شود که خلاف واقعیت است و این موضوع، چهره جامعه را مخدوش می‌کند و باعث شایعه پراکنی و ارتکاب گناه در جامعه می‌شود.

این پژوهشگر مذهبی افزود: گاهی، برخی از افراد به منظور دلسوزی کردن برای دین خدا، آمار‌های غیر واقعی از مفاسد جامعه می‌دهند و توجه نمی‌کنند که این کار، تا چه اندازه می‌تواند مخرب باشد. به هر حال، گاهی درمورد افراد سخن گفته می‌شود و همچنین، درباره حیثیت افراد اظهارنظر می‌شود که این‌ها در بسیاری از مواقع جدی نیستند و پایه و مبنای درستی ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار