توسعه سیستم آبیاری نوین، راهکاری در راستای تحقق طرح الگوی کشت

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: هم‌اکنون ۲.۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است که توسعه سیستم آبیاری نوین یک راهکار در راستای تحقق اجرای طرح الگوی کشت در کشور است.

رضا سرافرازی امروز پنجشنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون توسعه سیستم نوین آبیاری، احداث زیرساخت‌های کشاورزی و پیاده‌سازی الگوی کشت از سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است که محقق شدن این طرح‌ها نیازمند تامین اعتبار است.

وی اظهار داشت: برای اجرا و احداث زیرساخت‌های آب و خاک در بخش کشاورزی، گام‌های موثری برداشته شده است و هم‌اکنون از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی زیرکشت کشاورزی کشور ۲.۶ میلیون هکتار مجهز به سیستم آبیاری نوین است.


بیشتر بخوانید


سرافرازی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری مجهز به سیستم آبیاری نوین است، گفت: این استان تامین‌کننده آب سه رودخانه است و مانند سایر استان‌های کشور امسال با بحران کم‌آبی مواجه شده است که با تخصیص اعتبار می‌توان سطح اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری نوین را در کشور و استان افزایش داد.

سرافرازی بر توسعه کیفی و عمودی بخش کشاورزی در سطح کشور تاکید کرد و گفت:در توسعه بخش کشاورزی به پایداری اشتغال و امنیت غذایی توجه ویژه شده تا بتوان با استفاده از فناوری (تکنولوژی) روز بهره‌وری تولید را در اراضی کشاورزی افزایش داد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در ادامه با اشاره به پایین بودن اعتبارات بخش آب و خاک افزود: اجرای طرح‌های بزرگ در حوزه آب و خاک به خصوص شبکه‌ها و اراضی پایین دست سد بیدگان در استان چهارمحال و بختیاری با کمبود اعتبار مواجه است.

سرافرازی اظهار داشت: امسال برای اجرای طرح‌های آب و خاک یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد، در صورتی که که اجرا و تکمیل طرح‌های در دست اجرای این حوزه بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

منابع آبی تجدید پذیر کشور کاهش پیدا کرده است

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به کاهش منابع آبی تجدیدپذیر در ۲ سال گذشته در کشور گفت: منابع آب تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۰میلیارد مترمکعب رسیده است که این امر تهدیدی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

سرافرازی به اجرای طرح سیستم آبیاری نوین به عنوان یک اقدام برای مقابله با بحران کاهش منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود: اجرای اقدامات از جمله تجهیز و نوسازی شبکه‌های آبرسانی وتامین آب و تکمیل شبکه آبیاری یک راهکار برای کاهش این بحران است.

توسعه شرکت شهرک‌های کشاورزی در دولت سیزدهم مورد توجه قرارگرفته است

رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه توسعه شرکت شهرک‌های کشاورزی مورد توجه دولت قرار گرفته، گفت: برای توسعه این شرکت‌ها نیز دولت مشوق‌های در نظر گرفته که درس الجحاری در دستور کار قراردارد.

علیرضا بزرگی افزود: اجرای راه‌اندازی شهرک شرکت‌های کشاورزی در برخی از استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری در دولت‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود و تاکنون در استان ۲ شهرک کشاورزی پیش‌بینی شده که در دولت سیزدهم احداث ۳۰ شهرک کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: توسعه شهرک‌های کشاورزی یکی از راهبرد‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی کشور است و با توجه به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی به خصوص در بخش دام و دامپروری توسعه شهرک‌های کشاورزی و کشت متراکم در محیط بسته ضروری است.

به گفته وی، در سالجاری امکان‌سنجی و جانمایی ۳۰ شهرک کشاورزی جدید در استان آغاز شده است و اجرای طرح مطالعاتی ۴۰۰ هکتار شهرک کشاورزی در دست اجراست و مجوز احداث ۲۳۷ هکتار شهرک کشاورزی در استان صادر شده است.

وی با اشاره به حمایت دولت از شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این شهرک‌ها سند قطعی زمین به نام سرمایه‌گذار زده می‌شود، گفت: پرداخت بهای زمین نیز از سرمایه‌گذاران به صورت اقساطی و با تحفیف‌های ویژه دریافت خواهد شد.

بزرگی افزود:سرمایه‌گذارانی که اجرای طرح را زودتر از موعد زمانبندی به اتمام برسانند نیز یک درصد تخفیف و طرح‌های دانش‌بنیان از ۱۰ درصد تخفیف برای پرداخت بها زمین برخوردار خواهند شد.

توسعه صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار قراردا رد

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال کشور نیز گفت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی با همت وزیر جهادکشاورزی در دستورکار قرار گرفته است و برای نخستین بار صادرات مرکبات، عسل، لبنیات به کشور چین آغاز شده است.

محمدرضا کاشفی نیشابوری افزود: چهارمحال و بختیاری در تولید لبنیات، عسل، ماهیان سردآبی و آبزیان دارای توانایی و استعداد بالای است و می‌توان از ظرفیت افزایش صادرات برای توسعه این بخش در استان استفاده کرد.

وی به افزایش بازار رقابت با کشور‌های همسایه شمالی و شرقی اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای افزایش صادرات و برندسازی محصولات و تولیدات مهم و ضروری است، تا بتوان صادرات را توسعه داد.

کاشفی به آمادگی این موسسه برای توسعه زنجیره تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون این موسسه دنبال اجرای طرح‌هایست که از لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی داشته باشد و در چهارمحال و بختیاری با همکاری شرکت نهاد‌های دامی برای رفع مشکلات کشتارگاه جونقان رایزنی انجام شده که این شرکت در این کشتارگاه سرمایه‌گذاری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار