راه اندازی نخستین سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه کشور در خراسان رضوی

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نخستین سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه کشور در این استان با مشارکت بخش خصوصی، پارک علم و فناوری و واحد‌های صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه ایجاد شد.

ناصر بهزاد رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این سکو با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت ایجاد شده است و دست‌اندرکاران چهارگوشه آن را اداره کل صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری خراسان، انجمن تحقیق و توسعه و واحد صنعتی تشکیل می‌دهند.

او افزود: در این سکو اداره کل صنعت معدن و تجارت به عنوان سیاستگزار، پارک علم و فناوری به عنوان ارایه دهنده خدمات، انجمن تحقیق و توسعه به عنوان راهبر و واحد صنعتی به عنوان مجری عمل می‌کنند.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه، واحد‌های فعال در حوزه تحقیقات نوآورانه و فناور و دانشگاهیان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها را به فرآیند‌های صنعتی خراسان رضوی متصل می‌کند تا خدمات مورد نیاز واحد در این زمینه تامین شود و بخش بازطراحی مدل‌های کسب و کار به رشد خوبی دست یابد و منجر به کارآفرینی در حوزه صنعت شود.

بهزاد بیان کرد: این سکو هم اینک حالت فیزیکی دارد، اما به زودی سامانه‌ای برای آن تعریف می‌شود تا واحد‌های نیازمند در زمینه خدمات و حمایت‌های تحقیقاتی و فناورانه بر روی آن ثبت شود.

رشد ۱۲۲ درصدی صدور پروانه‌های تحقیق و توسعه

او تصریح کرد: این اداره کل در ۶ ماهه نخست امسال و در راستای توسعه واحد‌های دانش بنیان یا دانش بنیانی شدن واحدها، ۶۰ پروانه تحقیق و توسعه را در استان صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته که بناست این تعداد پروانه تا پایان سال به ۲ برابر افزایش یابد.

۵۰۰ واحد صنعتی در مسیر دانش بنیان شدن

رئیس اداره آموزش و پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: هم اینک از مجموع حدود ۶ هزار واحد صنعتی خراسان رضوی ۵۰۰ واحد پروانه تحقیق و توسعه دارند که هزار و ۲۲۲ موضوع تحقیقاتی را پیگیری می‌کنند و اکثر موضوعات تحقیقاتی آن‌ها در خصوص بهینه سازی فرآیندها، تولیدات جدید، بومی سازی ماشین آلات، روش‌های نوآورانه در تولید، تولید قطعات پربازده، هوشمندسازی و برندینگ و افزایش سهم مواد داخلی در تولید است.

بهزاد اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلات و مشوق‌هایی را برای بخش‌های تحقیق و توسعه در نظر گرفته است که هم به سودآوری واحد صنعتی، رقابتی شدن محصول، کاهش قیمت تمام شده تولید، افزایش بهره وری و کیفیت تولید و بالا بردن پیچیدگی‌های فنی کمک کرده است و واحد را به سمت دانش بنیانی شدن پیش می‌برد.

کسر از مالیات به ازای فعالیت‌های تحقیقاتی

او افزود: واحد‌های دارای بخش تحقیق و توسعه که ارتباط منطقی با بخش‌های علمی و دانشگاه‌ها برقرار و قرارداد منعقد کرده باشند معادل اقدامات قابل قبولی که در واحد‌های تحقیق و توسعه خود انجام داده باشند اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سال‌های بعد در نظر گرفته می‌شود و معادل هزینه‌ای که بدین منظور انجام داده باشند از مالیات سالانه آن‌ها کسر می‌شود.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پروانه‌های تحقیق و توسعه در حوزه‌های مختلف قابل صدور است و فقط شامل صنایع نمی‌شود بلکه فعالیت‌های تحقیقاتی بخش‌های صنفی و بازرگانی را نیز دربرمی گیرد.

بهزاد بیان کرد: پروانه‌های تحقیق و توسعه صادر شده در خراسان رضوی تاکنون رشته گروه‌های مربوط به صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نساجی و پوشاک، خودرو و نیرو محرکه، محصولات سلولزی، برق و الکترونیک، ماشین سازی و ساخت تجهیزات، کانی‌های غیرفلزی، خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.