استاندار همدان:

ثبت جهانی هگمتانه، محدودیتی برای مردم ندارد

استاندار همدان گفت: در موضوع ثبت جهانی هگمتانه مطلقا به دنبال ایجاد محدودیت برای مردم نیستیم.

علیرضا قاسمی فرزاد در نشست بررسی و تصویب تفاهم نامه مدیریت یکپارچه بافت تاریخی شهر همدان و پرونده ثبت جهانی هگمتانه افزود: در اجرای ثبت جهانی هگمتانه بدنبال همراهی وهم سویی مردم با مجموعه میراث فرهنگی برای بهر مندی از آثار گردشگری و اقتصادی مردم از این ثبت جهانی هستیم.

او با تأکید بر بازسازی و نوسازی بافت‌های خطر آفرین در شهر همدان به ویژه در محدوده تپه هگمتانه گفت: ثبت جهانی اثر تاریخی باید در خدمت مردم و فرهنگ ما باشد نه مردم ما در خدمت این آثار باشند.

قاسمی فرزاد تأکید کرد: آثار تاریخی و ثبت جهانی آنان نباید برای زندگی مردم محدودیت و یا مسئله ایجاد کند، مردم ما این را نمی‌پسندند.
استاندار همدان تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در موضوع بافت‌های تاریخی و مرمت نوسازی، بهسازی و اصلاح آنان، تامین حقوق مردم است و به گونه‌ای نباشد که با ایجاد محدودیت برای مردم آنان از پیشینه خود ابراز تنفر کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع‌دستی پیشتر در سفر به استان همدان گفته بود: «پرونده ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" تا پاییز سال‌جاری به یونسکو ارسال می‌شود.»

ضرغامی با اشاره به ظرفیت‌های گفت: «کارهای مقدماتی این پرونده انجام شده و در اولویت وزارتخانه است.»

او ادامه داد: «کارهای جنبی برای رعایت استاندارهای یونسکو‌ باقی مانده  و بررسی خواهد شد؛ خوشبختانه استان همدان همکاری خوبی در این پرونده دارد و اعتبارات خوبی نیز امسال برای پرونده در نظر گرفته شده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.