ردپای کربن با مبانی هوش سبز رصد می‌شود/ کاهش گرمایش زمین با مهار گاز‌های گلخانه‌ای

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس از اهتمام ویژه نسبت به اجرایی سازی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های محیط زیستی همسو با برنامه‌های توسعه کشور خبر داد.

علی اکبر میدانشاهی در جلسه هم اندیشی مدیریت انرژِی و کربن از استان فارس به عنوان اولین‌ها در صنعت گاز رسانی یاد کرد و گفت: شیراز نخستین شهر گازدار در کشور است و روستای گویم اولین روستایی است که از نعمت گازرسانی برخوردار شده و این در حالی است که پتروشیمی شیراز هم اولین صنعتی است که از موهبت شبکه گازرسانی برخوردار گردید.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با اشاره به این موضوع که هم اکنون بیش از ۷۵ درصد از انرژیِ مورد نیاز کشور با شبکه گذاری گسترده تامین می‌شود، گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شرکت ملی گاز در عرصه توسعه پیشگام بوده و باید به موازات این موفقیت ارزشمند در عرصه‌های صیانت از انرژِی، توانمندسازی نیروی انسانی، پاسداشت محیط زیست و ارتقا کیفیت خدمات نیز تلاش کرد.

این مقام مسئول با تشریح برخی از سیاستگذاری‌های کلان شرکت گاز گفت: مقاوم سازی و صیانت از داده‌های فیزیکی شرکت گاز، اجرای فرآیند‌های هوشمندسازی و مهمتر از همه بهینه سازی مصرف به صورت ویژه در دستورکار قرار دارد.

دبیر همایش هم اندیشی مدیریت انرژی و کربن با اشاره به اهمیت بهینه سازی مصرف در میان مشترکان گفت: از دو سال پیش تاکنون از انرژِی گاز به عنوان کالای استراتژیک یاد می‌شود و جنگ اوکراین هم بر اهمیت این موضوع افزوده است.

میدان شاهی مسابقه مصرف در بخش خانگی را نگران کننده خواند و این موضوع را سدراهی در برابر رشد صنایع معرفی کرد و گفت: تولید، آبستن ارزش افزوده برای کشور است و در فصل زمستان به منظور تامین گاز بخش خانگی به ناچار سیاست‌های محدودیت مصرف را برای صنایع را اعمال می‌کنیم.

او با تاکید بر این موضوع که خدمترسانی شرکت گاز منحصر به بخش رفاهی و اقتصادی نشده و دارای پیوست‌های اجتماعی نیز هست، گفت: عدالت اجتماعی در عرصه گازرسانی روستایی با پیروزی انقلاب اسلامی به شکل چشمگیری اجرا شد و این خدمترسانی به موارد مثبتی نظیر محرومیت زدایی، آغاز مهاجرت معکوس و احیای آیین و رسوم روستایی انجامیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به همایش هم اندیشی مدیریت انرژِی و کربن اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف انرژِی ضرر‌های دوچندان اقتصادی و خدشه داری محیط زیست را به دنبال داشته و به نوعی عصیان علیه طبیعت برشمرده می‌شود. به همین دلیل باید نقشه راه موثری تبیین کرد و در پرتو آن استراتژی مصرف را اجرایی کرد.

او با یادآوری این نکته که در برنامه ششم توسعه بر کاهش ۱۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای و ۲۰ درصدی مصرف سوخت تاکید شده، گفت: در کنفرانس آب و هوایی پاریس بر جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و پیشگیری از گرمایش زمین تاکید شده و مولفه‌های بهینه سازی و رصد ردپای کربن در سند چشم انداز فارس در افق ۱۴۰۴ نیز ذکر شده است.

میدانشاهی ایجاد هماهنگی میان رونق تولید و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای را یک رسالت بزرگ برشمرد و گفت: به منظور دستیابی به این هدف بزرگ موضوع رصد ردپای کربن مطرح شد تا با بهره گیری از دانش نخبگان راهکاری‌هایی را برای مقابله با گرمایش زمین پیاده سازی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که در این طرح مطالعاتی از کوچکترین تا بزرگ‌ترین آلاینده‌های محیط زیستی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند، افزود: به بهره گیری از مبانی هوش سبز می‌توان آلایندگی‌های محیط زیستی را به حداقل کاهش داد.

دبیر همایش هم اندیشی مدیریت کربن و انرژی گفت: نسل‌ها میراث دار طبیعت هستند و باید این ظرفیت‌های خدادادی را به شکل مطلوبی به نسل‌های بعدی انتقال داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار