در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلیل فیلتر اینستاگرام، قانون شکنی این پلتفرم است/ به اسم همراهی با مردم به کام آمریکا

به دنبال مسدودیت‌های ایجاد شده برای شبکه اجتماعی اینستاگرام، مجید قنبری، کارشناس فضای مجازی، توضیحاتی را در این باره ارائه داد.

مدتی است برای استفاده از اینستاگرام در کشور محدودیت‌هایی لحاظ شده است. گفته می‌شود این محدودیت‌ها به دلیل قانون شکنی‌های این شبکه اجتماعی در کشور ما و عدم پاسخگویی آن در ارتباط با این موضوع، خلاف سایر کشورها است.

به دنبال آن، با مجید قنبری، مدرس سواد رسانه و کارشناس فضای مجازی، گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مجید قنبری در ابتدای توضیحات خود گفت: اینستاگرام یک شبکه اجتماعی متصل است. هر چند که خیلی از افراد آن را مستقل می دانند؛ اما یک شبکه متصل و وابسته است. از نظر فنی که نمی خواهم خیلی وارد جزئیات آن شوم، به اَبَرسرورهای NSA که به موازات فیس بوک و واتس اپ، اطلاعات را از فعالیت کاربران خود به ویژه کاربرانی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند را مکش، تجمیع، تحلیل، کدگذاری و دسته بندی کرده و در اختیار بهره برداران خود که سازمان های اطلاعاتی، اقتصادی، مراکز آینده پژوهی و ... هستند، قرار می دهد.

او درباره وضع و رعایت قوانین در این شبکه اجتماعی توضیح داد: از نظر قوانین و مقررات، اینستاگرام تابع شرایط وضع شده در کشور مبداء است. یعنی هر آن چیزی که در جغرافیای تولد اینستاگرام، ارزش یا ضد ارزش محسوب می شود، برای کل کاربران در سراسر جهان یکسان است. مثلاً اگر مسائلی چون تکریم افرادی که جان خودشان را برای دفاع از سرزمین و مردم خود فدا کرده اند در یک کشور ارزش محسوب شود؛ اما این  ارزش با سیاست های حاکم بر کشور مبداء اینستاگرام در تضاد باشد، حتماً قانون خود را به آن جامعه تحمیل می کند. نمونه بارز آن عدم اجازه انتشار محتوا درباره شهید سلیمانی و مسائلی نظیر آن است.

دلیل فیلتر اینستاگرام، قانون شکنی این پلتفرم است/ به نام همراهی با مردم به کام آمریکا

او ادامه داد: اینستاگرام شعار همراهی با همه مردم جهان را می دهد، اما در عمل تابع سیاست های آمریکا است. شما در قضیه جنگ روسیه و اوکراین شاهد بودید که دسترسی مردم روسیه را که یکی از پرمخاطب ترین جوامع مجازی در اینستاگرام را داشت، به راحتی قطع کردند. چرا؟ چون رفتار روسیه با سیاست های استعماری و استکباری نظام سیاسی بالادستی خود تعارض داشت.

این کارشناس با اشاره به قوانین و جرایم اینستاگرام گفت: پس اینستاگرام از نظر فنی، قوانین و مقررات و سیاستگذاری های رفتار کاربران، یک موجود وابسته است و دلسوزی اش برای مردم، همان دوستی خاله خرسه است و در بزنگاه، ضربه ای می زند که حیات همراهان خودش را می گیرد. نکته جالب، رفتار دوگانه و چندگانه اینستاگرام با کاربران خود در سرزمین های مختلف است.

قوانین اینستاگرام:

کاربران اینستاگرام به هیچ وجه نباید تصویر و کامنت تبلیغاتی و اسپم در صفحه شخصی خود و یا سایر صفحات انتشار دهند.

کاربران این شبکه نباید پست و یا تصاویر دیگران را به نام خود انتشار دهند.

قانون کپی رایت باید توسط تمام کاربران این شبکه رعایت شود.

هیچ یک از کاربران این شبکه حق انتشار تصاویر و کامنت های غیر اخلاقی و غیر قانونی را ندارند.

کاربر اینستاگرام نباید پست ها و یا کامنت هایی که جنبه تهدید و آزار را دارند، انتشار دهد.

پست ها و کامنت های فرد نباید شامل خودکشی یا ترغیب فرد به استفاده از مواد مخدر و روان گردان شود.

 و ...

علاوه بر این قوانین، برای فرهنگ سازی و رفتار سازی کاربران خود، الزاماتی را نیز در قالب الگوریتم وضع کرده است که بر اساس آن محتواها محدود می شوند؛ مثل:

خرید و فروش سلاح گرم

خرید و فروش الکل

خرید و فروش دخانیات

فروش داروهای غیر قانونی

فروش حیوانات زنده

قمار آنلاین

انتشار محتواهای جنسی

سخنان تنفرآمیز

باج گیری یا آزار و اذیت شخصی

تشویق افراد به خشونت

تهدید کردن افراد جهت ایحاد صدمه جسمی، مالی و …

تشویق مردم به پذیرش خودآزاری

انتشار فیلم‌های منفی و خشونت آمیز

قنبری توضیح داد: تمام گزینه‌هایی که در بالا ذکر شدند در برنامه اینستاگرام کاملاً برای تمام کاربرها ممنوع شده اند و اینستاگرام سریعاً آن‌ها را مسدود و حذف خواهد کرد؛ چنانچه کاربر بدون توجه به اخطارها و قوانین اینستاگرام پست‌های غیر اخلاقی و … انتشار دهد، حساب به اصطلاح بلاک خواهد شد. از جمله مواردی که اینستاگرام به آن‌ها واکنش سخت نشان خواهد داد، فروش مواد مخدر یا درخواست جنسی است که پیج مربوطه را بلافاصله شناسایی و کاملاً حذف خواهد کرد.

دلیل فیلتر اینستاگرام، قانون شکنی این پلتفرم است/ به نام همراهی با مردم به کام آمریکا

او افزود: اما سوال اساسی این جا است، با توجه به این که اینستاگرام از هوش مصنوعی برای کنترل محتوای کاربران استفاده می کند و به سرعت متوجه محتوای خلاف قوانین و الگوریتم های خود می شود؛ چرا در چند روز اخیر که یک سلبریتی اقدام به آموزش ساخت و استفاده از کوکتل مولوتف کرده بود، آن را مسدود نکرد؟ چرا مانع انتشار صحنه های خشونت آمیز آشوب های اخیر در ایران نشد؟ چرا مانع انتشار پست ها و استوری های تحریک آمیز و تشویق کننده اغتشاشات نشد که نتایج آن ها ترویج خشونت در جامعه بود؟ چرا مانع دسترسی هزاران کاربر نوجوان (زیر سن قانونی ۱۲+ طبق اعلام خودش) در برخی از کشورها نشد؟ چرا مانع فعالیت های صفحات مربوط به گروه های تجزیه طلب نشد که دائم مشغول آموزش هک و دور زدن قانون کشور در حوزه فیلترینگ و ... هستند که برخی از این آموزش ها منجر به نقض حریم خصوصی دیگر کاربران می شود و نمونه های دیگری که خودتان بهتر می دانید.  

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در این جا سوالی مطرح است. آیا جامعه غرب و آمریکا، اجازه فعالیت یک پلتفرم غیر بومی در کشورشان را می دهند؟ پاسخ روش است خیر! شروط فعالیت عبارتند از اخذ مجوز و پذیرفتن شروط اساسی حاکم بر جامعه، پرداخت مالیات حاصل از درآمد اقتصادی و استفاده از ترافیک اینترنت، عدم واگذاری نتایج حاصل از انباشت اطلاعات کاربران و ... . پس به این راحتی به هر شرکت و استارت آپ و اپلیکیشنی اجازه فعالیت داده نمی شود. پیشنهاد می کنم عزیزان اظهارات مدیرعامل تلگرام علیه واتس اپ که چند روز قبل منتشر کرد را مطالعه کنند. هشداری که پاول دورف درباره جاسوسی واتس اپ به کاربرانش داد، بسیار جالب است.

دلیل فیلتر اینستاگرام، قانون شکنی این پلتفرم است/ به نام همراهی با مردم به کام آمریکا

قنبری اضافه کرد: در سال های گذشته و ناآرامی هایی که در کشورمان شاهد بودیم، نقش شبکه های اجتماعی غیر بومی به ویژه تلگرام بسیار پر رنگ و مشهود بود. در ناآرامی های اخیر نیز نقش اینستاگرام و واتس اپ مشهود است.

قنبری، کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: موضوع دیگر، فعالیت ها و گردش مالی حاصل از فعالیت کاربران است. امروزه نمی توان کسب و کارهای مجازی را نادیده گرفت. بخش عمده ای از مردم و بخش های خُرد اقتصادی امروز در همین اینستاگرام مشغول کسب درآمد بودند، اکانت تجاری داشتند که اگر مدتی غیرفعال باشد، امتیاز منفی محسوب می شود و تبعاتی را برای مالکش در پی دارد و ... . سود حاصل از این گردش های مالی و استفاده از ترافیک اینترنت، طراحی و تولید تبلیغات و... به جیب چه کسی رفت و می رود؟ چرا خودمان از این بخش پر فایده اقتصاد استفاده نکنیم؟

او در پایان گفت: بحث دیگر، هویت و استقلال است. همان طور که در بخش اول عرض کردم، سیاست های بالادستی منجر به سیاستگذاری در خصوص همه کاربران می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۴۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
من بمیرم هم ازپیام رسان های داخلی استفاده منی که نه اغتشاش کردم نه چیزی چرابایدمحروم بشم ازاینستا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
خوب کاری کردید فیلتر کردید وقتی قوانین کشور ایران را رعایت نمی‌کنند ، لطفا همیشه از ریشه فیلتر کنید اینستگرام را ، سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
اینستاگرام امنیت ملی را بشدت به خطر می اندازد دشمن از این طریق نوجوانان را به اغتشاش و نا امنی می کشاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
جایگزین همه روبیکا هم کار اینستاگرام میکنه هم مثل تلگرام و واتساپ گروه و کانال داره . تازه کلی فیلم و سریال میشه دید. روبیکا عالیه
United States of America
ناشناس
۰۳:۲۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
اینستاگرام شده بود محلی برای انواع جرایم و کلاهبرداران و فعالیت های خطرناک عده ای مزدور و منافق علیه کشور، همون بهتر که فیلتر شد خدا رو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
چرا فکر نمیکنید ایرانیها میخوان با تمام جهانیها ارتباط داشته باشن نه مثل کره شمالی فقط با خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
همه بدن شما خوبید فقط
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
اینستاگرام هیچی چرا فروشگاههایی که نماد دارن و مجوز دارن باز نمیشن ؟!
سایت فیلتر نیست ولی باید با فیلتر شکن باز کنی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
خب خود دولت جلو این خرید فروش غیر قانونی رو بگیره یعنی بعضی ها میان خرید فروش الکل خرید
و فروش دخانیات خرید و فروش سلاح گرم می کنن از طریق انیستاگرام عجب ادم هاییی پیدا میشن خدایا اما خشک ترو پای هم نسوزونید لطفا همه مردم که اینجور نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
لطفا واتساپ وصل کنید از دخترام خبر ندارم لطفا ثبت ش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
ایمیل بزنید یا تماس بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۴:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
شازده، طرف اگه تو خارج باشه، پول تلفن بین المللشو تو میدی؟ خیلیا کار با ایمیلو بلد نیستن. در ضمن نمیشه با ایمیل تماس تصویری گرفت. حداقل مال ما که اینطوریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
بهانه های الکی، خب تماس بگیر یا ایمیل بزن، یا روبیکا همه اینکارها رو انجام میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
سلام من یک عکس از دوران جنگ که با بچه های بسیجی گرفته بودیم در پست اینسنا گرام بود به خدا قسم پست منا حذف کردند پیام فرستادم در جواب همان عکس که با یاد یاران نوشته بودم نوشت این عکس موجب ترس وحشت نو جوانان میشود و پست منا حذف کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
دقیقا
ایران گفته واتساپ و اینستا قوانین ما رو بپذیره تا وصل کنیم
این دو پلتفرم باید به قوانین ما هم احترام بذارن
باید پیج آشورا رو کنترل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
عیسی به دین خود موسی به دین خود اینستا را وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
نوچ نمیشه، اینستاگرام به قوانین و فرهنگ اسلامی کشور ما نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
این رسانه ها در قبال ایران حتی قوانین پیش فرض خودشونم مثل عدم ترویج خشونت رو رعایت نمیکنن در حالی که همین دیروز آلمان تلگرام رو بخاطر رعایت نکردن قوانینش جریمه کرد امنیت ملی خط قرمز هر کشوری بوده و هست فیلتر در زمان نا آرامی تنها راه چاره ای که برای دولت میمونه ولی بعد آروم شدن باید رفع فیلتر بشن و اگر نخواهند پاسخگو باشند باید فکری اساسی و جایگزینی مناسب براشون پیدا کرد مثل ساخت یک مدیا قوی مشترک با چند کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
با سلام .اینستاگرام شبکه اجتماعی ضد دینی و فرهنگی و اخلاقی و باعث خیلی از اغتشاشات اخیر است و امریکا از این طریق مردم شریف ایران را فریب می دهد هر شبکه ای که امنیت را بر هم می زند برای همیشه فیلتر شود .با تشکر از مدیر سایت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
تازگیها زنان بیحجاب به پلیس پیله میکنند وحتی برای تحریک انان فحشهای ناموسی میدهند و منتظر عکس العمل پلیس میشوند یک نفر هم مخفیانه فیلمبرداری میکند بعد این فیلم را به شبکه های ماهواره ای‌ارسال میکنن
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
دم این دختران گرم
چشم تو حسود هم تا تبد کور باد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۰۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
اون افراد که اینکار را میکنند هیچ جای جامعه ما اعتباری ندارند چون هدفشون بی بند و باری است ونه اعتراض .فریب خورده و فریب دهنده هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
پیامرسانهای امریکا باید تحربم شوند
#تحریم پیامرسان های بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
کره شمالی هم تحریم کرد هیچکی در جهان نمیتونه با مردم اونجا ارتباط بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
چطور اینستاگرام همه چی رو پاک میکنه ولی کاری به مسیح علینژاد نداره
این آدم با استوری و پست های تحریک آمیز و خشونت بار در امور داخلی ایران دخالت و هزاران نفر رو به کشتن میده
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۹:۴۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
باید با استفاده از ظرفیت داخلی برخی از پلتفورم های داخلی را به عنوان جایگزین در نظر بگیرند و حمایت کنند. باید در نظر داشت باید برای رونق چنین فضاهایی امنیت و سعه صدر بسیار بالا باشد یعنی تا جایی که واقعا امنیتی نشد کاری با کاربر نداشته باشند که البته بسیار سخت است که مردم اعتماد کنند و باور کنند که کسی به آنها کار ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
اینستاگرام همه کاربرانش رو به طلاق کشونده. بهتر که قطع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
خودت همه حساب نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
چرا واتساپو از کار انداختین
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۰۹:۱۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
من خودم اکانت اینستا دارم
ولی واقعا شبکه بی طرف نیست و در خط مشی اهداف آمریکا است
والا چه لزومی داره پست مربوط به "شهید سلیمانی" حذف کنه! ولی راجع به هر چیز دیگری ازجمله "حوادث سپتامبر" " جنگ اکراین" و....بدون توجه به جنبه سیاسی قضیه, اینگونه پست ها رو حذف نکنه! قبول کنیم بیطرف نیست بخصوص در اشاعه و تحریک اغتشاشات علیه ملت های مسلمان دنیا نه تنها ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
فیلترینگ= پاک کردن صورت مسئله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
چرا اجازه دسترسی به اینستا را از درون یک درگاه خاص که قابل کنترل باشد نمی دهید و هر کسی از این اینستا میخواهد استفاده کند در آن ثبت نام کند و از طریق آن درگاه یا سایت وارد شود و شما قابلیت کنترل داخلی دارید و کسانی که کار های تدریسی ویا آموزشی ویا کسب و کار دارند استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
از اول باید اینستاگرام رو فیلتر میکردبد ،باید از پلتفرم های ایرانی استفاده کنیم ،بعضی کشورها از پلتفرم های داخلی خودشان استفاده میکنند ماهم اینکار رو میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
بهترین راه حل همین فیلتر کردن این برنامه بیخود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
بسیار کار عالی بود دمتون گرم هرچی بدبختی بود زیر سر این اینستاگرام بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
لابد تو هم اجازه استفاده نداشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
چرا اینستاگرام واتساپ وتلگرام ملی پیشرفته نیست چرا دولت به فکر کسب و کارها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
یعنی دیگه واتس اپ و اینستا رفع فیلتر نمیشه.خلاصه کلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
شما چرا واتز آپ كه براي توليدكننده و فضاي صنعتي بسيار مفيد بود را غير قابل دسترس كرديد . بنايراين ضعف توليد كه مسولان اينقدر تاكيد بر ان دارند را شما تضعيف ميكنيد . صنعت ما تحمل اين همه فشار را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
لطفاً اینستاگرام و واتسپ رو وصل کنید.
لطفاً به خواست مردم احترام بگذارید
لطفاً نون مردم رو آجر نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
اینستاگرام بستری برای گسترش فحشا، انواع کلاهبرداری، ایجاد نیازهای کاذب برای درآمدهای کثیف و ناسالم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
هر پلتفرمی قطعا" در کنار ضررهایی که داره بسیاری فواید رو تو خودش جای داده و فضای مناسبی هست برای کسب و کارها و مطالب مفید و آموزشی.نباید تا ۴ تا ضررو تهدید ازشون ببینیم سریع مسدود کنیم و زندگی کاری خیلی هارو تهدید کنیم و خیلی از خانواده ها رو از نون خوردنشون بندازیم.متاسفانه اصلا" نگاه درستی به این قضایا نداریم و فقط جنبه منفی و فحشا و تهدید و خیلی چیزای مشابه رو میبینیم.واقعا" قابل دفاع نیست توجیهاتشون.
آخرین اخبار