مدیریت به زراعی در کشت سیب زمینی استان چهارمحال و بختیاری+تصاویر

سیب زمینی کاران چهارمحال و بختیاری با مدیریت به زراعی، ترکیبات مضر محصول را کاهش دادند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان چهارمحال وبختیاری، به دلیل رعایت مسائل به زراعی در طول فصل رشد، ترکیبات مضر محصول سیب زمینی تولید شده در این استان نسبت به سایر استانها بسیار پایین است و همین امر ارزش سلامت و مصرف آن را افزایش می دهد.

روح الله سعیدی افزود: هم اکنون مراکز تولید بذر مینی تیوبر در شهرستانهای شهرکرد و بروجن فعالیت می کنند و کشاورزان می توانند بذر مورد نیاز مزرعه خود را از این مراکز تهیه کنند چرا که از نظر سلامت و درصد آلودگی ها به بیماریها بسیار خوب هستند و می توانند مزارع خوبی داشته باشند.

کشت قراردادی سیب زمینی در سال آینده

سعیدی گفت: برای سال زراعی آینده، مراکز فرآوری سیب زمینی با کشاورزان قرارداد امضا خواهند کرد.

وی افزود: این مراکز در طی فصل رشد، بذر، کود و سم مورد نیاز مزرعه را برای کشاورزان تامین خواهند کرد تا کشاورز بتواند با خیال راحت به تولید بپردازد و سپس محصول را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می کنند که این اقدام دست واسطه ها را کوتاه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


بخشی از اراضی کشت بهاره ، در سال زراعی جدید به کشت سویا اختصاص خواهد یافت

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نتیجه موفق کشت سویا در استان، بنا داریم به بخشی از اراضی کشت بهاره در استان چهارمحال و بختیاری را به کشت سویا اختصاص دهیم.

وی افزود: از این منظر به تولید روغن در کشور نیز کمک خواهد شد.

برداشت سیب زمینی از حدود 5 هزار و 200 هکتار از مزارع استان در حال انجام است

سعیدی با اشاره به پیش بینی برداشت 220 هزار تن غده سیب زمینی در استان، بیان داشت: 60 درصد از محصول سیب زمینی تولید شده استان، در بازارهای محلی به فروش می رسد و 40 درصد به تهران و استانهای مجاور ارسال می شود.

وی گفت: میانگین برداشت سیب زمینی در استان چهارمحال و بختیاری، ۴۰ تن در هکتار است.

سعیدی اضافه کرد: استان چهارمحال و بختیاری در تولید سیب زمینی رتبه چهارم کشور را دارد و مهمترین ارقام کشت شده اگریا، بامبا، سیلوا، بورن، جلی، سانته، چلنجر و مارفونا است.

وی ادامه داد: برداشت سیب زمینی در استان تا اواخر آبان ادامه دارد.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، دانش فنی سیب زمینی کاران این استان بالا است و به خاطر افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و همچنین افزایش راندمان مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر مثل سیب زمینی و جایگزینی کشت کلزا و سویا در دستور کار قرار گرفته است.

عکاس: حمید رضا حبیبیان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۵ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
کشت دانه های روغنی سرشار از سود خواهد شد به شرطی که خرید تضمینی شوند
آخرین اخبار