ذخیره آب سد دوستی در مرحله بحرانی

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ورودی آب به سد دوستی به شدت کاهش یافته و ذخایر این سد به مرحله بحرانی رسیده است.

مجتبی برغمدی معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تنها ۱۹ درصد از حجم ذخیره سد دوستی در این استان آب دارد و موجودی آب این سد ٢٢٩.٢ میلیون متر مکعب است.

او افزود: سد دوستی مهمترین منبع تامین آب مشهد است، اما به دلیل برخی مشکلات، تامین آب از این منبع به حداقل رسیده و باید برنامه ریزی لازم در خصوص تامین آب مشهد و از دست دادن این منبع آبی صورت گیرد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون ٢٠ درصد از ظرفیت سد‌های خراسان رضوی آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال ٢٨ درصد بوده است.

برغمدی بیان کرد: حجم آب موجود در سد‌های استان ۳۲۱ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۴۳۹ میلیون متر مکعب بود.

او تصریح کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به کاهش سطح آب زیرزمینی، شور شدن آب و فرونشست سطح زمین می‌شود و میانگین سالانه فرونشست زمین در غرب دشت مشهد ٢٢.۶۵ سانتیمتر در سال است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: ۸۲.۱ درصد از آب تولیدی در استان در بخش کشاورزی، ۱۲.۳ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۱.۶ درصد در بخش صنعت و ۳.۳ درصد در بخش خدمات مصرف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار