۴۰ درصد از پرونده‌های کیفری در مراجع انتظامی قزوین منجر به مصالحه شد

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: در نیمه نخست امسال از شش هزار و ۳۰۰ پرونده اراجاع شده به مارجع انتظامی، ۴۰ درصد منجر به مصالح شده است.

حسین رجبی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست مشترک قضایی و انتظامی گفت: طرح اصلاح ذات البین ویژه پرونده‌های کیفری در مراجع انتظامی با همکاری دادستانی و فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین در مرکز استان به اجرا درآمد و بحمدالله توفیقات خوبی حاصل شد و انشالله این طرح به صورت استانی نیز اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی و کاهش جمعیت کیفری زندان از اهداف اجرای این طرح بود و بر اساس آمار‌ها اهداف مدنظر محقق شده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش‌ها مضاعف شود.

دادستان قزوین گفت : در شش ماهه نخست امسال بیش از شش هزار و  ۳۰۰ پرونده به مراجع انتظامی ارجاع و بیش از دو هزار و  ۵۰۰ پرونده منجر به مصالحه شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته است.

رجبی همچنین بیان داشت: در شش ماهه نخست سال گذشته بیش از ۱۳ هزار محکومیت کیفری صادر شد، که این میزان در سال جاری به ۹ هزار و ۷۰۰ مورد کاهش یافته است و به همین خاطر با اجرای این طرح و تلاش مراجع انتظامی محکومیت‌های کیفری در استان ۲۹ درصد کاهش یافت.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: طرح اصلاح ذات البین ویژه پرونده‌های کیفری باید با قوت در مراجع انتظامی استان پیگیری و اجرا شود و قطعاً کاهش وردی پرونده‌های قضایی منجر به این خواهد شد مراجع قضایی به موضوعات مهمه بپردارند و قطعاً این طرح در سراسر استان به اجرا درخواهد آمد.

علی شعبانی  رئیس کل دادگستری استان هم گفت: در حوادث و ناآرامی‌های اخیر به واقع و به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نیروی انتظامی ظلم شد و یک اظهارنظر غیرواقع و عجولانه نسبت به فوت خانم امینی توسط برخی افراد و سلبریتی‌ها و همچنین جهت دهی معاندین نظام و فریب خوردن افراد داخلی، فضای عمومی جامعه را ناامن و ملتهب کرد.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: مجاهدت و تلاش نیروی انتظامی در اغتشاشات اخیر جای تقدیر و تشکر دارد و علیرغم اینکه نیرو‌های نظامی و انتظامی تمامی امکانات لازم را در اختیار داشتند، خویشتنداری کردند و بیشترین جراحات و آسیب‌ها را این نیرو‌ها به نسبت آسیب دیگان آشوبگران متحمل شدند و برای حفظ نظام اسلامی خود را فدا کردند.

شعبانی همچنین تصریح کرد: حجاب در اعتراضات اخیر که در نهایت به اغتشاش تبدیل شد، بهانه‌ای بیش نبود و آشوبگران با توهین به مقدسات همچون آتش زدن قرآن و مساجد نشان دادند که دشمنی آن‌ها با ماهیت دین مبین اسلام است و به آن‌ها هشدار می‌دهیم که دستگاه قضایی و انتظامی در کنار نیرو‌های نظامی و امنیتی به هیچ عنوان از اصول و ارزش‌های شارع مقدس و دین کوتاه نخواهد آمد.

این مقام قضایی استان اذعان داشت: در مواجهه با خواسته‌های بی منطق دشمن کوتاه نمی‌آییم، زیرا در حوزه اصول و ارزش‌های اسلامی یک گام به عقب برداریم، آن‌ها ده قدم پیش‌تر خواهند آمد و به مطالبات جاهلانه خود می‌افزایند.

رییس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی تمام قد از نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی حمایت خواهد کرد و برخورد قاطع با عناصر اصلی و مسببین اغتشاشات و حوادث اخیر در همین راستا است و بدون شک احکام بازدارنده نسبت به آن‌ها صادر خواهد شد، تا دیگر فکر چنین اقداماتی به ذهن آن‌ها و امثالهم خطور نکند.

در پایان این مراسم و بر اساس آمار مصالحه در مراجع انتظامی، از روسای کلانتری برتر در این حوزه و مسئولان واحد مشاوره آن‌ها با اهداء لوح، تقدیر به عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.