هر آنچه باید از گرمایش زمین بدانید

تأثیرات گرمایش جهانی شامل تغییرات زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از افزایش در دمای جهانی است.

تا حالا از خود پرسیده‌اید چرا تابستان‌ها اینقدر گرم شده است؟ چرا زمستان دیگر آنقدر‌ها هم سرد نیست؟ به طور کلی از زمان انقلاب صنعتی هر ساله دمای جهانی ۲/۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. این در حالی است که در دهه بعدی این میزان افزایش دو برابر شد. در ۴۰ سال گذشته ما شاهد افزایش سالانه دمای جهانی به میزان ۱۸/۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲/۰ درجه فارنهایت در هر دهه بوده‌ایم. نتیجه این است که ما هم اکنون در گرم‌ترین وضعیت سیاره زمین از ابتدای خلقت زندگی می‌کنیم و این روند گرمایش زمین همچنان ادامه دارد، اما علل گرمایش زمین چیست؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل گرمایش جهانی را به شما معرفی می‌کنیم.


بیشتربخوانید


گاز‌های گلخانه‌ای
اتکای صنایع به سوخت‌های فسیلی، آلودگی ناشی از حمل و نقل و استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق، همگی موجب تولید و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به ویژه CO ۲ می‌شود. این گاز‌های گلخانه‌ای تأثیر بسزایی بر گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی دارند.

جنگل‌زدایی و پاکسازی درختان
گیاهان و درختان با جذب دی اکسید کربن موجود در هوا نقش مهمی در تنظیم آب و هوا و تولید اکسیژن دارند. به همین دلیل جنگل‌ها و بوته‌ها به عنوان جذب‌کننده کربن عمل کرده و عاملی تأثیرگذار برای کنترل گرمایش جهانی هستند.

کشاورزی و زراعت
کشاورزی و زراعت بی‌رویه موجب بیابان‌زایی و کاهش مراتع جنگلی می‌شود و این موضوع به معنای افزایش سطح کربن دی اکسید و سایر گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین است. از طرفی کود حیوانات، به ویژه دام‌هایی مانند گوسفند و گاو، متان تولید می‌کند و متان یک گاز گلخانه‌ای خطرناک است. به همین دلیل دامداری بی‌رویه، کشاورزی و زراعت خارج از کنترل تأثیر بسزایی بر گرمایش جهانی دارد.

نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها
در یک مطالعه منتشر شده جهانی ۲۹ هزار نیروگاه تولید برق جهان مورد بررسی قرار گرفت و جالب است بدانید در این بررسی، ۵ درصد از ۲۹ هزار نیروگاه مورد بررسی، مسئول ۷۳ درصد از انتشار CO ۲ در صنعت تولید برق جهانی بودند. این نیروگاه‌های به شدت آلوده و ناکارآمد در مکان‌هایی مانند شرق آسیا، هند و اروپا واقع شده‌اند.

علاوه بر این نیروگاه‌ها، کارخانه‌های تولید زغال سنگ نیز عامل مهم دیگری برای گرم شدن زمین به شمار می‌روند. در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ نیروگاه زغال سنگ در سرتاسر جهان فعال هستند که یک پنجم تولید گاز‌های گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

وسایل نقلیه و حمل و نقل
براساس گزارش مرکز تنوع زیستی، حمل و نقل، مسئول حدود نیمی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ایالات متحده است. در سطح جهانی، صنعت هوانوردی احتمالاً تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۳ گیگا تن گاز دی‌اکسید کربن تولید خواهد کرد و کشتیرانی تقریباً ۳ درصد از انتشار دی‌اکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده است. این موضوع با توجه به توسعه تجارت بین‌الملل احتمال رشد ۲۵۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سطح جو را نشان می‌دهد.

محل‌های دفن زباله
دفن زباله یکی از روش‌های مرسوم از بین بردن زباله است که در بسیاری از مواقع نه تنها کاربردی ندارد، بلکه خطرات جدی برای محیط‌زیست و سلامت انسان دارد. در طی فرآیند تجزیه زباله‌های دفن شده گاز متان تولید می‌شود که یک گاز گلخانه‌ای خطرناک است. طبق بررسی‌های انجام شده، محل‌های دفن زباله، مسئول ۴۳ درصد از انتشار گاز گلخانه‌ای متان بوده و به اصطلاح به «ابرساطع کننده‌ها» معروف هستند.

حفاری دریایی
حفاری دریا‌ها و اقیانوس‌ها به منظور استخراج نفت انجام می‌شود. این موضوع نیز با توجه به تعدد سکو‌های نفتی موجب تولید گاز‌های گلخانه‌ای و تشدید گرمایش جهانی می‌شود. حفاری دریایی همچنین سلامت اقیانوس‌ها و سلامت انسان را با نشت نفت و آلودگی آب‌ها تهدید می‌کند.

صید بی‌رویه
پژوهش‌های مختلف که مبحث گرم شدن اقیانوس‌ها، صید بی‌رویه و آلودگی جیوه را در آب‌های اروپا مورد تجزیه و تحلیل قرارداد، نشان داده شد که صید بی‌رویه با تأثیر بر انعطاف‌پذیری گونه‌های دریایی و چرخه طبیعت و اکوسیستم دریاها، خطر گرم شدن اقیانوس‌ها را افزایش می‌دهد. موضوعی که به نوبه خود به تنوع زیستی آسیب می‌رساند، اما این موضوع چه تأثیری بر گرمایش جهانی دارد؟ به طور خلاصه هرچه ماهی‌ها و موجودات دریایی بیشتر باشد، کربن دی اکسید بیشتری در اقیانوس‌ها ذخیره می‌شود که موجب کاهش گرمایش جهانی خواهد شد.

ذوب شدن یخ‌های قطبی
یخ‌های قطبی به کنترل دمای زمین کمک می‌کنند. این زمین یخ زده بخش بزرگی از قسمت شمالی سیاره زمین را پوشش می‌دهد. این بخش‌ها دو برابر بیشتر از کربن موجود در جو زمین، کربن دی اکسید در خود ذخیره کرده‌اند. بر اساس گزارش مرکز ملی داده‌های برف و یخ، اگر ۱۰ درصد از کربنی که در قطب شمال ذخیره شده است، آزاد شود، معادل انتشار حدود یک میلیارد تن کربن دی اکسید در سال خواهد بود و این یک چرخه است. به این معنا که گرمایش جهانی بر آب شدن یخ‌های قطبی مؤثر است و آب شدن یخ‌های قطبی روند گرمایش جهانی را تشدید می‌کند.

مصرف گرایی
مصرف‌گرایی معضل فرهنگی است که گریبان بسیاری از جوامع را گرفته است. مصرف‌گرایی به معنای خرید بی‌رویه کالاست، اما خرید چه ربطی به گرمایش زمین دارد؟ برای پاسخ به یک گزارش و مطالعه استناد می‌کنیم. در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه نشان داد که تولید و استفاده از خدمات و کالا‌های خانگی باعث ۶۰ درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان می‌شود. در این میان کشور‌های ثروتمند بیشترین تأثیر را دارند، زیرا آن‌ها بیشترین کالا را تولید می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار