۹۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش خصوصی دانش بنیان صورت گرفته است

کارشناس اقتصادی گفت: بخش خصوصی بیش از نود و پنج هزار میلیارد ریال در سال های گذشته و ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته اند.

برنامه امروز میز اقتصاد درباره نقش شرکت ها و پارک های علم فناوری با حضور هزاره کارشناس اقتصادی  و سپهری کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه امیر کبیر بحث و بررسی شد‌.

سوال نقش پارک های علم و فناوری در حوزه توسعه اقتصادی کشور چیست؟

هزاوه:  در طول سال های گذشته اقتصاد دانش بنیان بسیار گستردگی پیدا کرده است. معمولا صنایع مختلف نیازهای فناوری دارند که که بدنبال شرکتی هستند که بتوانند این نیاز ها را برطرف کند. در طول دو سال گذشته که کشور با کرونا درگیر شد ، شرکت های دانش بنیان به شدت نقش آفرینی کردند. ایران در حوزه های مختلف به قطب تبدیل شده است.

سوال پارک چه حمایت هایی از شرکت هایی که در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند دارد؟

هزاوه:پارک پردیس یک کانون مراجعه است. حمایت های قانونی است که در قانون تالیف شده است،معافیت ها و تشویق هایی وجود دارد که در قانون وجود دارد.

سوال فروش و میزان صادرات در بخش های مختلف اقتصادی چه میزان  بوده است ؟

هزاوه: در سال گذشته بیش از بیست هزار میلیارد تومان فروش  بوده است و بیشتر شرکت های عضو پارک صادرات دارند. قریب به بیست برابر بخش های خصوصی در پارک سرمایه گذاری کردند.

سوال :آمار سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک چقدر است؟ 

هزاوه: بخش خصوصی بیش از نود و پنج هزار میلیارد ریال است در سال های گذشته سرمایه گذاری کرده است.

سوال برای کسب و کار های نو پا چه برنامه ای در نظر گرفتید ؟

هزاوه:مولد اقتصاد فناوری همان شرکت های نوپا هستند،در این زنجیره ما باید همه بخش ها را در نظر بگیریم. ما در پارک فضای کاری اجتماعی داریم. ما حدود پنجاه شرکت نو پای در حال فعالیت داریم. شتاب دهنده ها توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شوند. شتاب دهنده ها در کل کشور و پارک ها پراکنده هستند. سرمایه گذاری بخش های خصوصی در کسب و کار های نو پا تاثیر دارد. 

هزاوه:امنیت اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست،این مشکلات مربوط به زمان بهره برداری است. محصولات آماده ورود به بازار است اما ممکن است که سال ها طول بکشد تا وارد بازار بشود و این ممکن است باعث شود این فناوری قدیمی شود. ما جلسات مختلف گذاشتیم اما بحث این است که این چرخه طولانی است. برخی مشکلات حل میشود اما برخی خیلی طول میکشد آمار دقیق از آنهایی که حل شده موجود نیست. عزم برای ما شدن مشکل در همه جا وجود دارد اما در همه ی حوزه ها یکسان نیست.

نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه اقتصادی وصنعتی کشور چیست؟

سپهری عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر : در حوزه اقتصادی صنعتی و علمی فناوری شرکت های دانش بنیان نقش بسیار پررنگی دارند و این شرکت ها خود می توانند علاوه بر صادرات در حوزه های ارزآوری  و جلوگیری از واردات موثر باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار