مسئول برنامه دیابت و فشار خون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

از هر ۳ اصفهانی، یک نفر مبتلا به فشارخون است

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است و طی ۴ سال اخیر، ۸ درصد آمار ابتلا به فشارخون افزایش یافته است.

رامش حسین‌خانی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از علل اصلی فوت در دنیا است، گفت: در جهان سالانه حدود ۳۳ درصد مرگ و میر‌ها به علت سکته‌های قلبی و مغزی اتفاق می‌افتد، یعنی تقریباً حدود ۱۸.۶ میلیون نفر در جهان به دلیل سکته قلبی و مغزی فوت می‌کنند و در ایران این میزان حدود ۴۲ درصد است.

او افزود: در طول پاندمی کرونا میزان مرگ و میر سکته‌های قلبی و مغزی به ۳۳ درصد کاهش یافت و این به معنای کنترل بیماری نیست، بلکه نشان داد تعداد بسیاری از افرادی که به علت کرونا فوت کردند کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای قلبی و عروقی داشتند و علت مرگ به علت کرونا ثبت شد.

حسین‌خانی با بیان اینکه همزمان با صنعتی شدن دنیا، تغییراتی در شیوه زندگی به وجود آمد و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش و به تبع آن مرگ و میر نیز افزایش یافت، گفت: عوامل شناخت بیماری‌های قلبی مهم است، چرا که تغذیه نامناسب و افزایش مصرف فست فود و از طرفی کاهش مصرف میوه و سبزیجات در کشور باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی و عروقی شده و مهم‌تر از همه میزان مصرف نمک هم در کشور بالاست که خود عامل مهمی در افزایش فشار خون و افزایش حمله‌های قلبی و مغزی است.

در اصفهان از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در اصفهان از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است و طی ۴ سال اخیر، ۸ درصد آمار ابتلا به فشارخون افزایش یافته است.

او ادامه داد: چربی خون، اضافه وزن و چاقی، آلودگی هوا، دیابت، کم تحرکی، مصرف سیگار، قلیان و الکل از جمله علل دیگر منشأ بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

حسین‌خانی با اشاره به اثرات مخرب کم تحرکی بر بدن عنوان کرد: کم تحرکی خود عامل افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی می‌شود؛ حدود ۳۵ درصد جامعه بالای ۱۸ سال کم تحرکی دارند، این کم تحرکی حتی در کودکان نیز به خصوص در دوران شیوع کرونا و استفاده بیش از حد از موبایل، لپ‌تاپ، تلوزیون و کامپیوتر مشهود است و این وظیفه آموزش و پرورش است که تحرک و ورزش را در مدارس جدی گرفته و طبق استاندارد حداقل روزانه یک ساعت ورزش، بازی و فعالیت‌های بدنی را برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند.
پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی با اصلاح شیوه زندگی
مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر شیوه زندگی اصلاح شود می‌توان از ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد، در کشور‌های توسعه یافته درصد میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی کاهش یافته است.

او با اشاره به دسترسی بیماران قلبی به مراکز درمانی، گفت: باید دسترسی بیماران، سهل و ساده باشد تا بتوانند با اقدامات به موقع از ابتلا به بیماری و مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

حسین‌خانی خاطرنشان کرد: در مراکز جامع سلامت در تمام محلات استان، برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی و عوامل خطر بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت و چربی خون برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و به صورت رایگان غربالگری برای افراد زیر ۳۰ سال انجام می‌شود.

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار