اجرای طرح ارزیابی خطر حریق در میدان نقش جهان اصفهان

رییس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان از اجرای طرح ارزیابی خطر وقوع حریق در میدان نقش جهان توسط آتش نشانی اصفهان با همکاری یونسکو خبر داد.

میدان نقش جهان به عنوان میراث جهانی ثبت شده در یونسکو، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که چند بنای تاریخی دیگر این شهر نیز در آن قرار دارد. کارشناسان، بر خطر بالای وقوع آتش سوزی در این میدان بویژه در بازار آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار‌های خاورمیانه تاکید دارند.

امید باقری، گفت: با توجه به اهمیت میدان نقش جهان به عنوان یک اثر تاریخی با ارزش و ضرورت حفاظت همه‌جانبه از آن، با همکاری نماینده یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) در ایران، طرح مطالعاتی ارزیابی خطر وقوع حریق در این میدان اجرا شد.

او اضافه کرد: با اجرای این طرح، تمام مُخاطرات این مجموعه باستانی احصا و راهکار‌های ایمن‌سازی آن ارائه شد.

رییس برنامه‌ریزی و توسعه آتش‌نشانی اصفهان با اشاره به انجام سه طرح مطالعاتی دیگر توسط این سازمان گفت: پروژه پهنه‌بندی خطر حریق در شهر اصفهان، شناسایی نقاط پُرخطر این کلانشهر و طراحی و بومی سازی "هالیگان" (دِیلم مخصوص با کاربرد‌هایی مانند باز کردن قفل، درب و پنجره) جزو دیگر طرح‌های تحقیقاتی بوده است.

او با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به مباحث دانش بنیان خاطرنشان کرد: پیش از این، طراحی و ساخت هالیگان در اختیار آمریکا بود که متخصصان اصفهانی توانستند آن را طراحی و بومی‌سازی کنند.

باقری ادامه داد: با بررسی ۳۲ معیار و زیرمعیار در قالب جدول امتیازدهی در سطح ۱۵ منطقه شهر اصفهان، ۵۵ نقشه با جزییات مهم و در مجموع نقشه پهنه‌بندی خطر حریق در این شهر تهیه و رونمایی شد که نقش اساسی در ارتقا ایمنی مناطق خواهد داشت.

او تصریح کرد: با ارزیابی و تحلیل همه داده‌های آمار حریق و حوادث طی بازه‌های طولانی مدت، تمام نقاط مُخاطره‌آمیز شهر اصفهان شناسایی و برای کاهش حریق و حوادث احتمالی، مکاتبات لازم با مناطق سازمان‌ها و دستگاه‌های مُرتبط انجام شد.

باقری اظهار داشت: با تکیه بر خرد جمعی و همگرایی و هم‌افزایی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اصفهان، ارائه پیشنهاد‌های فنی و علمی کارکنان ۲۰۰ درصد بیشتر شده است که می‌تواند در زمینه مطالعات و پژوهش‌ها مفید باشد.

کلانشهر اصفهان ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۵ منطقه شهرداری و ۴۰ ایستگاه آتش نشانی دارد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار