باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

تایباد، شهر وحدت و همدلی / تسنن و تشیع دست در دست هم برای اقتدار

سال‌ها زندگی مسالمت‌آمیز مردم مرزنشین تایباد، این منطقه را به شهر وحدت و همدلی مبدل کرده است.

وحدت شیعه و سنی در تایباد ریشه در تاریخ این شهر دارد؛ به طوری که اگر به ۵۰ یا ۶۰ سال قبل این خطه مرزی نگاهی بیندازیم، در می‌یابیم که اهل سنت در عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی شرکت می‌کردند، در مقابل هم دسته‌های عزاداری به آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی می‌رفتند و در آنجا به پخت حلیم نذری می‌پرداختند.

هفته وحدت به فاصله ۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول (روز‌های ولادت پیامبر مکرم اسلام نزد تسنن و تشیع) اتلاق می‌شود که ایده شکل گیری و جشن گرفتن آن برای نخستین بار توسط آیت الله خامنه‌ای در دوران پیش از انقلاب در ایرانشهر سیستان و بلوچستان مطرح شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه، و با فرمان امام خمینی (ره) به این اسم نامگذاری شد.

از شراکت در مال تا ازدواج بین تشیع و تسنن

در بین مردم رفتیم و با گروه‌های مختلف جامعه صحبت کردیم؛ همه مصادیق و مثال‌هایی از وحدت و برادری در شهرستان تایباد به میان آوردند.

آقای طغانی یکی از شهروندان تایبادی است که به ما می‌گوید: مردم شیعه سنی در کشاورزی و دامداری هایشان با یکدیگر شریک مال هستند و در کنار هم زندگی خوب و خوشی را دارند.

خانم امیری دیگر شهروند تایبادی اظهار می‌کند: اهل سنت و تشیع از زمان قدیم تا کنون با یگدیگر وصلت خانوادگی و ازدواج می‌کنند و علاوه بر آن در مجالس شادی و عزای همدیگر هم شرکت می‌کنند.

خانم لطیفی نیز معلم تایبادی در مصاحبه با خبرنگار ما بیان می‌کند: شهرستان تایباد شهدای اهل سنت زیادی دارد و معابر و مدارس در روستا‌ها و شهر‌ها به نام این شهیدان نامگذاری شده اند.

تایباد، شهر وحدت و همدلی / سنی و شیعه دست در دست هم برای اقتدار

انسجام و اتحاد رمز اقتدار مسلمانان

مولوی غلام‌نبی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد می‌گوید: وحدت یکی از مسائل باارزش در اسلام است و اتحاد و انسجام مسلمانان باعث قدرت و اقتدار می‌شود.

او می‌افزاید: تا زمانی که مسلمین جهان با هم وحدت داشته باشند، در دنیا دارای شرافت، وجهه و توانایی هستند که خود سبب جاافتادن این موضوع در برابر کفار می‌شود.

امام جمعه اهل سنت تایباد ادامه می‌دهد: ایران یک کشوری است که اقوام و مذاهب مختلف در آن زندگی می‌کنند و نیاز است که مسئله وحدت در این کشور از جا‌های دیگر بیشتر باشد.

مولوی توکلی بیان می‌کند: با برادری مسلمانان، دشمنان اسلام دیگر نمی‌توانند در میان آن‌ها رخنه کنند و از جوانان بر علیه اسلام استفاده ببرند.

تایباد، شهر وحدت و همدلی / سنی و شیعه دست در دست هم برای اقتدار

شیعه و سنی یَد واحده در مقابل امپریالیسم جهانی

مولوی سیدابراهیم فاضل‌حسینی عضویر مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مدیر حوزه علمیه احناف تایباد می‌گوید: مسلمانان شیعه و سنی در کل گویندگان کلمه لا اله الا الله، در مقابل امپریالیسم جهانی، آمریکا و اسرائیل ید واحده، متفق و متحد باشند.


بیشتر بخوانید


او می‌افزاید: همه ما باید با وحدت و برادری در مسیر حق و اسلام حرکت کنیم و نباید اجازه ایجاد تفرقه در بین خویش را به دشمنان داد.

این عالم اهل سنت ادامه می‌دهد: اگر در بین بشریت اختلافی به وجود آید، دیگران نباید نظاره‌گر باشند؛ بلکه می‌بایست در صدد اصلاح آن میان برادران دینی خود برآیند.

مولوی فاضل‌حسینی بیان می‌کند: خداوند می‌فرماید مومنان براداران یکدیگرند و شرط آن دوری از نزاع، تفرقه و اختلاف است.

تایباد، شهر وحدت و همدلی / سنی و شیعه دست در دست هم برای اقتدار

هدف دشمنان نفاق مذهبی است

مولوی عبدالباری صالحی مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید تایباد می‌گوید: بر ماست که در برابر توطئه‌های دشمنان هوشیار بود و نگذاشت تا به اهداف خود که نفاق از نوع زبانی، قومی، طایفه‌ای و مذهبی است؛ برسند.

او می‌افزاید: هفته وحدت، مسلمانان سنی و شیعه را به بیداری کامل می‌رساند و برادری، محبت و مهربانی میان آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید تایباد ادامه می‌دهد: اتحاد باعث می‌شود تا حیله‌های شوم معاندان در هر زمینه‌ای خنثی می‌شود و نقشه‌های آنان را نابود می‌سازد.

مولوی صالحی بیان می‌کند: برخی از کشور‌های خارجی همواره سعی می‌کنند با فضاسازی در کشورمان گروه‌های مختلف را در مقابل یکدیگر قرار دهند که مردم و به خصوص جوانان باید در این زمینه آگاه باشند.

این روحانی اهل سنت تصریح می‌کند: سالروز میلاد باسعادت خاتم الانبیاء (ص) سبب می‌شود تا مسلمانان انسجام خود را به نمایش بگذارند و رودرروی دشمنان وحدت واقعی خود را پیدا کنند.

پیش‌بینی ۷۰ برنامه برای گرامیداشت هفته وحدت در تایباد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد می‌گوید: تعداد ۷۰ برنامه برای گرامیداشت هفته وحدت در این شهرستان در نظر گرفته شده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص)، برنامه زنده رادیویی وحدت و شبی با آوا‌ها و نوا‌های نور و رحمت اشاره کرد.

حجت الاسلام علی‌اصغر علیپور می‌افزاید: از این تعداد برنامه، ۳۰ برنامه به صورت محوری و در طول این ایام برگزار می‌شود که محافل انس با قرآن، مسابقات فرهنگی و هنری، دیدار با خانواده‌های شهدا و شخصیت‌های تقریبی و نورافشانی از جمله آنهاست.

او تایباد ادامه می‌دهد: از ظرفیت نهاد‌های مختلف شهرستانی برای اجرای برنامه‌های هفته وحدت استفاده شده است و همچنین برخی از برنامه‌های هم در روستا‌ها و شهر‌های کاریز و مشهدریزه برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.