جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق

جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر برگزار شد.

بازدید از پخت نان محلی و گرده مغزی روستای علی‌آباد دمق در یکی از منازل قدیمی با بافت تاریخی و همراهی ساز و دُهل سنتی و اسب‌سواران محلی، از دیگر بخش‌های دیدنی این جشنواره بود که بخش مهمی از آداب و رسوم این روستا را گردشگران معرفی کرد.

در این مراسم مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح باغ‌های گردو در این روستا را ۳۳۴ هکتار با میزان تولید یک‌هزار و ۱۸ تُن در سال و کل سطح زیر کشت بادام را ۱۱۰ هکتار با میزان تولید بیش از ۶۰ تُن در سال عنوان کرد.

سیدمهدی میرباقری اجرای عملیات ۲۵۵ اصله پیوند سرشاخه‌کاری در باغ‌های گردو را از جمله برنامه های افزایش تولید این محصول دانست و افزود: حدود ۲۵ درصد از گردوی تولیدی این شهرستان در روستای علی‌آباد دمق تولید می‌شود.

او گفت: مهر امسال با اجرای پنج جشنواره، فصل گردشگری کشاورزی در این شهرستان بود تا ت‌وانمندی های گردشگری ملایر در بخش کشاورزی معرفی و میزبان گردشگران بی‌شماری در این شهرستان باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم مشارکت و حضور مردم و گردشگران و برگزارکنندگان این جشنواره‌ها در شهرستان را ستودنی خواند .

حجت الاسلام احد آزادیخواه گفت:طرح آبخیز تا جالیز در ۲ روستای این شهرستان در دست اجرا است که علی‌آباد دمق یکی از این روستاهاست.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم  با اشاره به نامگذاری امسال روز جهانی جهانگردی با شعار "تفکری نو در گردشگری"گفت: در  استان ۱۱ جشنواره را با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهر‌ها و روستا‌های استان برنامه‌ریزی کردیم.

علی خاکسار ملایر را برگزاری این جشنواره‌ها موفق دانست و معرفی ظرفیت‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی، شناسایی قابلیت‌های برگزار کنندگان این جشنواره، تلاش برای حفظ و نگهداری هرچه بیشتر این ظرفیت‌ها و ایجاد یک چرخه اقتصادی در برداشت محصول و همچنین ایجاد شادی و نشاط اجتماعی در بین مردم را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره‌ها برشمرد.

منبع ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار