در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرهنگ شهادت؛ عامل مهمی برای بقای جامعه اسلامی

یک کارشناس مذهبی گفت: فرهنگ شهادت، یکی از عوامل مهم برای دوام جامعه اسلامی و دور ماندن آن از معرض تهدیدهاست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمددوست، کارشناس مذهبی و جانباز دفاع مقدس، درمورد اهمیت فرهنگ شهادت در جامعه و سبک زندگی شهدا بیان کرد: سبک زندگی شهدا مثل سایر مردم است، ولی تشخیص زمان و مکان و فرصت شناسی داشتند و به همین دلیل، هر لحظه‌ای که از اهل بیت(ع) و حضرت علی (ع) فاصله گرفته شود انحراف است و این طور نیست که بتوانیم در جبهه سوم باشیم. 

حجت الاسلام محمد دوست گفت: از نظر احساسی و وجودی و نه استدلالی و بر اساس آن چه که درمورد شهادت مشاهده کرده ام باید بگویم اگر فردی جوهره شهادت داشته باشد حتی اگر در فضای غیر و حتی سقوط باشد، خداوند باب شهادت را برای او می‌گشاید. به طور مثال؛ شهید ضرغام در دوران طاغوت، یکی از بزرگ‌ترین لات‌های کاباره بزرگ تهران بوده است که ناگهان در اوایل انقلاب متحول و شهید شد که این نشان می‌دهد خداوند متعال در جریان شهادت، افراد را انتخاب می‌کنند و آن هم به دلیل جوهره این افراد است و دلیل آن هم انقلابی است که در وجود فرد شکل می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی و جانباز دفاع مقدس ادامه داد: کار‌های فرهنگی برای فراهم کردن بستر شهادت بسیار موثر هستند و به همین منظور، امام رحمت الله علیه توصیه می‌کردند که افراد، وصیت‌های شهدا را مطالعه کنند و بدنبال آن، نقل شده است که شهید همدانی فرموده اند اگر می‌خواهید از سیم خاردار دشمن عبور کنید باید از سیم خاردار نفْس خود بگذرید که این موضوع نشان دهنده آدم سازی است. زیرا با دلبستگی نمی‌توان از پل شهادت عبور کرد.

حجت الاسلام محمد دوست افزود: ترویج فرهنگ شهادت بسیار مهم است که برای این منظور می‌توان از عکس شهدا، وصیت شهدا و... استفاده کرد. زیرا هر آن چه که مربوط به شهید و شهادت است برای این فرهنگ سازی بسیار مهم است و به همین دلیل، جریان مخالف در فضای مجازی و منفی در حال کار کردن است. زیرا در مقابلش جریان انقلابی وجود دارد.

به گفته این کارشناس مذهبی، ترویج شهادت در جامعه تأثیر وضعی هم دارد؛ به طوری که گاهی می‌بینیم درون یک فرد با جرقه‌ای مثل تصویر یا صحبت شهید، انقلابی ایجاد می‌شود و جامعه را متحول می‌کند و بدنبال آن، جامعه‌ای که فرهنگ شهادت داشته باشد را نمی‌توان تهدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار