برداشت چغندرقند در مهاباد آغاز شد

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: برداشت چغندرقند از هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این محصول در این شهرستان و انتقال آن به کارخانه‌های قند آذربایجان غربی آغاز شد.

رحمان پیره‌بابی مدیر جهادکشاورزی مهاباد افزود: از ابتدای شروع برداشت چغندرقند در مزارع این شهرستان تاکنون این محصول در ۱۰۰ هکتار برداشت شده و با توجه به عملکرد خوب آن پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری حدود ۵۰ تن در هکتار پیش بینی شده است که این مقدار در برخی مناطق با توجه به مرغوبیت خاک، بهره‌گیری از بذر مرغوب و استفاده از نظر کارشناسان جهادکشاورزی به ۶۰ تن در هکتار نیز افزایش می‌یابد.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد ادامه داد: در سال زراعی گذشته از مجموع هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی اختصاص یافته به کشت چغندرقند در این شهرستان، ۱۳ هکتار به صورت نشایی کشت شد.

وی با بیان اینکه کشت چغندرقند به صورت نشایی برای چهارمین سال پیاپی توسط کشاورزان در روستا‌های بخش مرکزی این شهرستان انجام شده است، افزود: در این نوع کشت نوین، ریشه‌های چغندرقند که به صورت گلدانی است با استفاده از یک دستگاه مخصوص در اراضی زراعی کشت می‌شود.

پیره‌بابی با اشاره به اینکه در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری به پنج تا ۶ نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته است که به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب منجر می‌شود، اظهار کرد: کشت نشایی یکی از روش‌های کشت است که می‌تواند در کاهش مصرف آب برای آبیاری، سموم آفات نباتی و علف‌کش‌های شیمیایی مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۲ هزار و ۱۱۷ تومان با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود که در مقایسه با سال گذشته برای هر کیلوگرم ۸۷۰ تومان افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.