احیا و مرمت "دیوار بزرگ گرگان" آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: با استقرار هیات ساماندهی، مرمت و احیای "دیوار بزرگ گرگان" آغاز شد.

 

محمدجواد ساوری امروز ۱۲ مهر در آیین افتتاح محل استقرار هیات ساماندهی، مرمت و احیای دیوار بزرگ گرگان گفت:دیوار بزرگ گرگان را به عنوان یکی از طرح های بزرگ حوزه میراث فرهنگی استان در نظر گرفته ایم که احیای آن می‌تواند در کنار ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زمینه رفع محرومیت از منطقه شرق استان را فراهم سازد.

او با بیان اینکه مرمت این بنای تاریخی با اعتبار ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تخصیص یافته در سفر رییس جمهور به استان انجام می‌شود افزود: آقای واحدی معاون امور مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی در سفر هفته گذشته خود به استان گلستان قول ۵ میلیارد تومان اعتبار را برای مرمت این دیوار داد.

ساوری افزود: بر این اساس ۳ میلیارد تومان آن تا پایان امسال به استان تخصیص داده می‌شود و مابقی تا سال ۱۴۰۳ اختصاص داده می‌شود.

او ادامه داد:اداره کل میراث فرهنگی با رویکرد محرومیت زدایی، ساماندهی دیوار بزرگ گرگان را در پنج نقطه از شهرستان کلاله آغاز کرده است.

محمدجواد ساوری افزود: اصلی‌ترین نقاط وجود سازه دیوار در این شهرستان قرارگرفته است.

دیوار دفاعی گرگان به طول ۲۰۰ کیلومتر از کرانه خزر تا بخش پیشکمر در حاشیه پارک ملی گلستان امتداد دارد که پس از دیوار چین و دیوار برلین در آلمان سومین دیوار طول دنیا است.

این دیوار دفاعی در زمان ساسانیان با هدف جلوگیری از حمله دشمنان ازکوهستان‌های قفقاز در زمان جنگ ساسانیان با امپراتوری روم شرقی و قوم هوم در طول ۹۰ سال بنا شده است.

احیا و مرمت

 

همچنین امروز کارگاه صنایع‌دستی ابریشم‌بافی در روستای داشلی الوم شهرستان مراوه تپه نیز افتتاح شد.

این کارگاه برای ۵ نفر اشتغالزایی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار