امکان حضور علاقه مندان حیات وحش در زیستگاه گوزن قرمز با هماهنگی محیط زیست

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: حضور علاقه مندان برای مشاهده گاوبانگی در زیستگاه گوزن قرمز با هماهنگی محیط زیست امکان پذیر است.

محمود شکیبا گفت: افراد علاقه‌مند به حیات وحش، دانشجویان و محققان حوزه محیط زیست می‌توانند با هماهنگی با محیط زیست استان در فصل گاوبانگی این پدیده را از نزدیک در زیستگاه  گوزن های قرمز و جنگل های استان مشاهده کنند و در حفظ و حراست از مرال‌ها به محیط بانان کمک کنند.

شکیبا ادامه داد: از ۱۵ شهریور تا بیستم مهرماه فصل گاوبانگی در زیستگاه گوزن قرمز در استان گلستان شروع می‌شود و در این مدت مرال‌های نر با سردادن بانگ و فریاد ضمن تعین قلمرو برای خود مرال‌های نر رقیب را به مبارزه می‌طلبند و توجه ماده‌ها را برای جفت گیری و تولید مثل به خود جلب می‌کنند.

او افزود: از آنجایی که شکارچیان فرصت طلب با تقلید صدای گوزن‌های نر، آن‌ها را به سمت خود می‌کشانند و شکار می‌کنند، برای حفظ و حراست از گوزن‌های قرمز هر ساله محیط زیست گلستان اقدام به برپایی چادر‌های گاوبانگی با حضور شبانه روزی ماموران محیط زیست می‌کند.

او افزود: امسال ۲۵ چادر ثابت و بین ۴۰ تا ۴۵ چادر سیار برای حفظ و حراست از این گونه جانوری در فصل گاوبانگی برپا شده است.

گاوبانگی اصطلاحی است که در مورد فصل جفت گیری و تعیین قلمروی مرال‌های نر، بزرگترین گوزن ایرانی بکار می‌رود.

بیشترین جمعیت مرال قرمز به عنوان بزرگترین گوزن بومی ایران به ترتیب در محدوده جنگل‌های هیرکانی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان زیست می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.