ثبت سه قلاده پلنگ در حیات وحش بهاباد

معاون حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت سه قلاده پلنگ در حیات وحش کمکی بهاباد خبر داد.

اعظم حبیبی پور معاون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: تصویر یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله در پناهگاه حیات وحش کمکی بهاباد ثبت شد و این گزارش اولین ثبت حضور پلنگ ماده و توله در این منطقه است.

او افزود: مناطق کوهستانی استان یزد در فلات مرکزی ایران از جمله مهمترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به شمار می‌روند و گونه پلنگ در بیشتر مناطق کوهستانی استان از جمله منطقه مناطق حفاظت شده کوه بافق و کالمند-بهادران و پناهگاه حیات وحش شیرکوه، دره‌انجیر، کمکی و آریز و نیز زیستگاه‌های آزاد شهرستان‌های اردکان، بهاباد، بافق، مهریز و تفت است.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه هایش، تغذیه از طعمه مسموم، تله گذاری، تلفات جاده‌ای و سگ‌های گله، از عمده‌ترین عوامل تهدید بقای پلنگ در استان یزد و همچنین ایران به شمار می‌رود.

حبیبی پور می‌گوید: این گونه در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و همچنین در طبقه آسیب پذیر (VU) فهرست سرخ IUCN و پیوست II کنوانسیون CITES قرار دارد.

او گفت: زیرگونه پلنگ ایرانی (P.p. saxicolor) "در خطر انقراض" (EN) طبقه بندی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
بارها نوشته ایم که این اخبار باید به صورت محرمانه فقط به سازمان محیط زیست گزارش شود

وقتی افرادی بیخرد وجود دارند که همچنان دست به کشتار و نابودی حیات وحش میزنند این اخبار فقط به چنین افراد قسی القلبی ادرس دقیق میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۰۷:۰۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۱
این که پلنگ نیست؟ عکس یوز پلنگ گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۳:۲۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۱
بهاباد خیلی شهر خوبی است خدا مردمشو حفظ کنه .من 3سال در این شهرستان زندگی کردم