در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۳۰ درصد آموزش ها تا پایان برنامه ششم باید مهارت محور شوند/ جذب ۴۰ هزار دانشجوی جدید الورود در دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در آینده ای نزدیک قانون چارچوب صلاحیت حرفه ای برای صلاحیت افراد در بدو ورود به بازار کار اعمال می شود.

مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» عنوان کردند.

دانشگاه های سراسر کشور و وزارت علوم هم برای تحقق این شعار تمام توان خود را بکار گرفتند تا دانشجویان در حین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی بلافاصله در شرکت های دانش بنیان جذب شوند تا به اینصورت هم مهارت انان افزایش یابد و هم اینکه سطح اشتعال در جامعه افزایش یابد.

مهارت محوری دانشجویان موضوعی است که بارها محمدعلی زلفی گل سکان دار وزارت علوم به آن تاکید داشته و به رؤسای دانشگاه ها دستور داده تا پایان نامه های دانشگاهی مطابق مسائل روز کشور نوشته شوند و مهارت های دانشجویان در صنایع مختلف به عنوان نیروی متخصص بکار گرفته شود.

وزیر علوم می گوید: برای ارتقا و توسعه دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از برنامه‌های ما در این زمینه بازنگری و به روز رسانی سرفصل دروس با موضوع مهارت محوری است.

عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: سالانه حدود ۴۰ هزار دانشجوی جدید الورود جذب دانشگاه فنی و حرفه ای می شوند.

او افزود: تا پایان برنامه ششم باید ۳۰ درصد آموزش های دانشگاهی مهارت محور شوند؛ چرا که این نوع آموزش ها کمترین فاصله را برای جذب نیروها در بازار کار دارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه سیاست ما این است که آموزش های مهارتی زمان دسترسی  به شغل برای دانشجویان دانشگاه را کمتر کند، تاکید کرد: هرچه کیفیت آموزش های مهارت محور و کارگاه های آموزشی دانشگاه افزایش یابند فارغ التحصیلان باکیفیت تری در جامعه داریم که زودتر جذب بازار کار خواهند شد.

خسرویان افزود: بخشی از مهارت محور شدن آموزش ها به سیاست های بالاتر از دانشگاه و وزارت علوم بر می گردد که شامل بحث شورای عالی مهارت و قانون چارچوب صلاحیت حرفه ای است. در آینده ای نه چندان دور که این قانون اعمال  خواهد شد ، آزمون های صلاحیت های حرفه ای، مرکز سنجش و اطلاع سنجی صلاحیت حرفه ای هستند که صلاحیت افراد را برای ورود به بازار کار تشخیص خواهد داد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بیان کرد: به صورت دقیق آماری در زمینه میزان متقاضیان  اشتغال و نیازهای صنایع وجود ندارد، اطلاعات باید از سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها جمع آوری شود. بنابراین قصد داریم تا دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای به تناسب نیاز صنایع پرورش یابند.

برچسب ها: وزارت علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار