هنرمندی که در موجودات بی‌روح جان می‌دمد‌

با گذر زمان و با بروز آسیب‌های مختلف عمر درختان به پایان رسیده و خشک می‌شوند، اما هنرمندانی با ذوق هنری خود روحی دوباره به کالبد این موجودات بی جان می‌دمند.

این روز‌ها مجسمه‌هایش زینت بخش خیابان‌های شهرکرد هستند و تقریبا همه مردم شهر دست‌کم یکی از آثارش را دیده‌اند؛ اما شاید با خالق این مجسمه‌ها آشنا نباشند، احتمالا یکی از آثارش را در پارک تهلیجان شهرکرد دیده‌اید. حال بیایید خالق این مجسمه‌ها را بهتر بشناسیم.

با دستانش سمباده و چکش را لمس و به تکه‌های خشک و زمخت چوب شکل می‌دهد.

با گذر زمان و با بروز آسیب‌های مختلف عمر درختان به پایان رسیده و خشک می‌شوند، اما هنرمندانی با ذوق هنری خود روحی دوباره به کالبد این موجودات بی جان می‌دمند. در سطح شهر پیکر‌های زیبایی با طرح‌هایی جذاب بر تن درختان خشک حک شده است و زیبایی دلنوازی به فضای شهر بخشیده اند.

پیکر تراشی چوب، زیر شاخه‌ای از مجسمه سازی است که ماده اولیه‌ آن چوب است و از اشکال مصنوعی در این کار حداقل استفاده می‌شود، هیچ گونه بتونه و چسبی در پیکر تراشی چوبی به کار برده نمی‌شود و فقط برای ماندگاری طولانی مدت مواد شیمیایی برای پوشش نهایی آن به کار می‌رود.

«کیامرث مومنی» اهل وانان شهرستان شهرکرد است و ۴۲ سال سن دارد. قریب به ۱۰ سال است که مشغول کار بر روی چوب به صورت مجسمه‌سازی و کنده‌کاری روی آن است.

موجودات بی‌روحی که با دستان توانگر، جانی دوباره می‌گیرند

این روز‌ها می‌توان استاد مومنی را بر روی یک داربست و در حال جان بخشیدن دوباره به یک درخت خشک دید‍. وی با شناسایی درختان خشک سطح شهرکرد به معنای واقعی کلمه به آن‌ها جان دوباره می‌بخشد چرا که از این درختان خشک مجسمه‌های چوبی چشم‌نواز خلق می‌کند.

خودش در این باره می‌گوید: درختانی که خشک شده‌اند و بعضاً به‌خاطر احتمال افتادن روی عابرین یا خودرو‌ها خطرناک تلقی می‌شوند را دوباره احیا و زنده می‌کنم.

وی از مردم می‌خواهد تا درختان خشک را از بیخ نبرند چرا که آن‌ها زمانی زنده بوده‌اند و با خلق یک اثر هنری از آن‌ها می‌توان به آن‌ها جانی دوباره بخشید.

موجودات بی‌روحی که با دستان توانگر، جانی دوباره می‌گیرند

استاد مومنی به تاثیر هنر بر سلامت جسمی و روحی اشاره کرد و افزود: دیدن یک اثر هنری باعث کاهش استرس و نگرانی می‌شود، حتی بسیاری از اساتید برجسته روانشناسی هم در این زمینه به افراد دچار مشکلات روحی تاکید می‌کنند که از موزه‌ها و آثار هنری بازدید کنند، چرا که هنر استرس و نگرانی را کم و بستری مناسب برای سلامت انسان فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید


استاد مومنی در خصوص فرایند ایجاد آثار هنری از درختان خشک شده شهر شهرکرد می‌گوید: این آثار را با سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، اما با ایده خودم انجام می‌دهم و سعی می‌کنم در آثارم تاریخ، مفاخر و مشخصه‌های زادگاهم را به تصویر بکشم.

این هنرمند شهرکردی در مورد جدیدترین اثرش که در پارک تهلیجان واقع است می‌گوید: این مجسمه چهره پرنده را به تصویر می‌کشد.

استاد مومنی می‌گوید: ساخت هر کدام از آثارش ۱۰ روز زمان می‌برد تا در نهایت یک درخت خشک تبدیل به اثری ماندگار شود.

موجودات بی‌روحی که با دستان توانگر، جانی دوباره می‌گیرند

وی گفت: تمامی آثارم را در پایان کار توسط چسب چوب رزین عایق و ضد آب می‌کنم تا در بارندگی و سرما از بین نروند.

استاد مومنی درباره تعداد درختان خشک و قطور سطح شهر که قابلیت تبدیل شدن به مجسمه را دارند، افزود: ۲۰ درخت خشک را در سطح شهرکرد شناسایی کرده‌ام و قصد دارم با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد مفاهیم شهر را روی تمامی این درختان اجرا کنم.

هنرمندی که در موجودات بی‌روح جان می‌دمد‌

وی با اشاره به اینکه در حین انجام کار پیکرتراشی درختان خشک شده با استقبال گسترده و پرشور مردم مواجه می‌شویم، خاطرنشان می‌کند: مردم انرژی مثبتی به ما می‌دهند و این نشان می‌دهد هنر را درک می‌کنند و با نگاه‌های تحسین برانگیزشان ضمن قدردانی از ما از آثار هنری لذت می‌برند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد می‌گوید: پیکرتراشی بر روی درختان قطور خشک در سطح شهر از برنامه‌های مهم این سازمان است.

هنرمندی که در موجودات بی‌روح جان می‌دمد‌

سیدرضا هاشمی افزود: درختان قطور خشک شده در چند نقطه شهرکرد شناسایی شده و کار پیکرتراشی روی این درختان توسط آقای مومنی هنرمند پیکرتراش آغاز شده است.

وی در ادامه از هنرمندان در عرصه های مختلف هنری خواست: با ارائه ایده های خود سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد را در اجرای بهتر برنامه ها یاری کرده و نقش خود را در مشارکت و همکاری و ساختن شهری زیبا پررنگ کنند.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد نیز با حمایت از این هنرمند قصد دارد نگذارد تنه خشکیده درختان کهنسال از یاد‌ها فراموش شوند.

گزارش از نگار شیخ پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.