استاندار همدان:

صادرات فرآورده‌های معدنی استان همدان ۱۲۴ درصد افزایش داشته است

استاندار همدان گفت:صادرات فرآورده‌های معدنی استان ۱۲۴ درصد افزایش داشته است که باید بازنگری و از خام فروشی جلوگیری شود.

 علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان گفت:زمینه صادرات محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری دارد همچون صنایع دستی و گردشگری در استان همدان باید  توسعه یابد.

او ادامه داد: هدفگذاری امسال صادرات محصولات غیرنفتی برای استان، ۱.۵ میلیارد دلار است که باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی بین دستگاه‌های استان محقق شود.

استاندار همدان افزود: میزان صادرات محصولات غیرنفتی استان همدان در پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، از نظر حجم و وزن کاهش و از نظر ارزش و قیمت افزایش داشته است.

قاسمی فرزاد گفت: رهبر انقلاب اسلامی امسال را به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده‌اند که باید بر اساس این شعار، به صادرات خدمات فنی و مهندسی و خدماتی که پایه دانش بنیان دارد، حرکت کنیم. پارک علم و فناوری استان می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های استان همدان، در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان محور و صنایع «های‌تک»، تلاش کند.

استاندار همدان تاکید کرد: کشت کشاورزی هم باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کند چرا که محصولات پر آب بر منابع آبی استان را نابود می‌کند.

قاسمی فرزاد گفت: در آخرین نشست مشترک شورای سیاست گذاری توسعه همکاری‌های اقتصادی اتاق ایران و عراق، استان همدان به عضویت این شورا درآمد که این موضوع کمک زیادی به توسعه اقتصادی استان می‌کند.

او گفت: در حوزه صادرات صنایع دستی، استان همدان ۲ شهر جهانی «سفال لالجین» و «مبل و منبت ملایر» را دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق این حوزه را تقویت کنیم.

استاندار گفت:بیشتر آمار صادرات امسال استان همدان مربوط به حوزه معادن است که باید آن را کاهش و به سمت صادرات محصولات صنعتی و صنایع دستی حرکت کنیم.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه صادرات فرش استان همدان مورد بی مهری قرار گرفته است گفت: محصولات کشاورزی عمر محدودی دارد، اما صادرات فرش، سفال و مبلمان ماندگاری طولانی دارد و به عنوان سفیر فرهنگی ما محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: بخش‌های اقتصادی ما باید در حوزه گردشگری نیز فعال باشد و باید گردشگری در صدر اقدامات توسعه‌ای استان همدان قرار گیرد.

او گفت: هگمتانه، غار علیصدر و گنجنامه آثار منحصر به فرد استان همدان است و روز به روز به ارزش آن افزوده می‌شود که باید از ظرفیت آن‌ها برای جذب گردشگر استفاده کنیم.

 استاندار افزود: صنایع دستی ملایر و تویسرکان باید با نام و نشان استان همدان صادر و از خام فروشی و فله فروشی آن جلوگیری شود.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: ناظران بخش کشاورزی باید بر روی سم دهی و کود دهی محصولات نظارت داشته باشند تا بر اساس استاندارد‌های جهانی محصولات تولید شود.

او گفت: افزایش کیفیت محصولات صادراتی، برپایی نمایشگاه محصولات صادراتی استان در دیگر کشور‌ها و افزایش مراودات تجاری باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.