به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد

تولید داروی درمان پیش بدخیمی دهانه رحم

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید شیاف واژیتکس با منشا گیاهی برای درمان پیش بدخیمی دهانه رحم شدند.

زهرا نیک اختر دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: شیاف واژیتکس ضدویروس پاپیلوما و ضدپیش بدخیمی (دیسپلازی) دهانه رحم، دارای منشاء گیاهی است و خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد.

او افزود: عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در زنان شایع است و این عفونت علاوه بر ضایعات زگیلی خارجی و داخلی، ضایعات پیش بدخیم و بدخیم و سرطان دهانه رحم را ایجاد می‌کند.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درمان‌های موجود فعلی برای ضایعات خارجی است و این درمان‌ها اختصاصی نیستند و باعث ریشه کنی ویروس هم نمی‌شوند و موارد تشدید بیماری بعد از درمان هم بالا است.

نیک اختر با اشاره به  اینکه در مورد ضایعات داخلی در حال حاضر درمانی وجود ندارد، بیان کرد: گیاه «مورد» به علت اثرات آنتی اکسیدانی، ضدویروسی، ضدباکتری، ضدالتهابی و ضدموتاژنی، کارایی بالایی در درمان عفونت‌های ویروسی و ضایعات پیش بدخیم دهانه رحم و درمان عفونت‌های قارچی و باکتریال واژن دارد.

او با بیان اینکه برای ساخت این شیاف، از عصاره و اسانس «مورد» در پایه پلی اتیلن گلیکول استفاده شده است، تصریح کرد: این فرآورده جهت درمان زگیل‌های داخل واژن و دهانه رحم، درمان ضایعات پیش بدخیم دهانه رحم، درمان عفونت‌های قارچی و باکتریال واژن و درمان بعضی از موارد خونریزی از دهانه رحم قابل استفاده است.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: این دارو برای نخستین بار برای درمان عفونت‌های ویروس پاپیلوما در دهانه رحم و واژن براساس منابع طب سنتی ایرانی و پس از انجام کارآزمایی بالینی برای بهبود علایم بالینی زنان مبتلا به عفونت با ویروس پاپیلوما در شرکت سبز دارو ساخته شده است.

به گفته نیک اختر، هر بسته از این دارو حاوی ۷ شیاف واژینال واژیتکس است و این شیاف فقط با تجویز پزشک برای زگیل‌های داخل واژن و دهانه رحم، درمان ضایعات پیش بدخیم دهانه رحم و درمان عفونت‌های قارچی و باکتریال واژن کاربرد دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.