تأسیس پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغزافزار آموزش عالی است و پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی تأسیس می‌شود.

 نشست هم اندیشی رئیس و مدیران موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و مدیران آن حوزه در محل موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد.

خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: موسسه مغزافزار آموزش عالی است و می‌بایست متولی آمار آموزش عالی نیز باشد. آماری که از سوی موسسه منتشر می‌شود مستند است و مبنای تصمیم‌گیری مدیران آموزش عالی قرار می‌گیرد و از موسسه میخواهم تا آمار حوزه پارک‌های علم و فناوری و دانش بنیان را بررسی کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف ذکر شده در اساسنامه موسسه گفت: پیشنهاد من این است در بازنگری اساسنامه موسسه به ماموریت‌های جدید و رویکرد‌های نوین مثل فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشید.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: پیشنهاد دیگر من به موسسه با توجه به ظرفیت آن در ابتدا تأسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در موسسه و سپس پارک علم و فناوری ویژه علوم انسانی است. تأسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.

اختصاص دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به موسسه

خیرالدین با اشاره به تأسیس اتاق‌های فکر شانزده گانه در وزارت علوم گفت: معاونت فناوری و نوآوری آمادگی دارد یکی از اتاق‌های فکر را به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی محول کند؛ لذا پس از هماهنگی‌های لازم، دبیرخانه یکی از اتاق‌های فکر به موسسه اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: موسسه با ارائه پروپوزال‌های مختلف به معاونت فناوری و نوآوری اعلام کند که چه کار‌هایی می‌تواند برای معاونت انجام دهد تا ما پس از بررسی پیشنهاد‌های دریافتی و الویت‌بندی آن‌ها شروع به همکاری کنیم، زیرا مشکلات عدیده‌ای در حوزه فناوری وجود دارد که نیازمند پژوهش است. به عنوان مثال آیا پارک‌های علم و فناوری مسیر را درست می‌روند؟ موسسه می‌تواند با استفاده از توان موجود در بخش GIS چالش‌ها را احصا و نسبت به ارائه راهکار اقدام کند.

خیرالدین با بیان اینکه فناوری ثبت اختراع است و نوآوری تجاری‌سازی ایده است ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که استاد در دانشگاه فناوری را ایجاد می‌کند، اما این فناوری تبدیل به نوآوری نمی‌شود. دره مرگ فناوری نیاز به تحقیقات گسترده دارد و اینکه چه اقداماتی باید صورت گیرد تا از این دره عبور کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده همچون طرح‌های اشتغال و کارآفرینی، اکو سیستم نوآوری از سوی اعضای هیئت علمی موسسه پیشنهاد داد این موارد در قالب یک تفاهم‌نامه جامع بین دو طرف اجرایی گردد.

پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری

در ادامه این نشست دکتر مصطفی صفدری مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی و تقویت فرهنگ دانش بنیانی در کشور، تجاری‌سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان، مأموریت‌گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه در جهت رفع نیاز‌ها و حل مسائل کشور و آینده نگاری فناوری و تدوین نظام ملی نوآوری را پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری اعلام کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته رتبه ایران در شاخص نوآوری از رتبه۱۲۰ جهان در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۶۰ جهان در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

اشتغال ۱۰۵ هزا نفر در واحد‌های فناور

وی با اشاره سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، به وضعیت زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: ۵۱ پارک علم و فناوری،۲۲  پردیس فناوری و نوآوری،۲۶۰ مرکز رشد واحد‌های فناور، ۱۱۴۱۴ واحد فناور، ۲۰۳۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارد و بالغ بر یکصد و پنج هزار نفر شاغل در واحد‌های فناور هستند.

صفدری رویکر فعلی معاونت فناوری و نوآوری را ترغیب ایجاد پردیس علم و فناوری با مشارکت بخش خصوصی دانست و ادامه داد: صدور مجوز برای تأسیس پردیس‌های علم و فناوری تسهیل شده است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از برگزاری ۴ رویداد تانا در شهر‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: شبکه سازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف اکوسیستم نوآوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل بخش دولتی و رفع نیاز‌های فناورانه بخش خصوصی از طریق فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهاد‌های مربوطه مهمترین اهداف برگزاری رویداد تانا است که با استقبال خوب بخش‌های خصوصی و دولتی مواجه شده است.

مهمترین اقدامات معاونت فناوری و نوآوری
صفدری تدوین آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طراحی و رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، مشارکت در تدوین احکام پژوهش، فناوری و نوآوری برنامه هفتم توسعه کشور، تدوین آیین نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش بنیان، ایجاد و فعال‌سازی اتاق‌های فکر ۱۶ گانه، تهیه پیش نویس سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، تأسیس و راه‌اندازی پردیس‌های فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و تأسیس دهکده‌های فناوری و نوآوری و عقد تفاهم‌نامه همکاری  با شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور از جمله ایران خودرو، سایپا، گلرنگ و‌های وب را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه معاونت فناوری و نوآوری دانست.

لزوم بررسی تکامل و تقابل دانش و ثروت
سخنران دیگر نشست دکتر امید رضایی فر مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن تاکید بر عملیاتی شدن مباحث مطرح شده گفت: یکی از موضوعات اساسی که اکنون می‌توان در مورد آن گفتگو کرد فلسفه دانش و ثروت است. در حال حاضر هیچگونه مدلی برای موضوع تقابل و تکامل این دو مقوله در کنار یکدیگر و مدل توسعه تمدن اسلامی و بیان انتظار از این سیستم را نداریم.

وی ادامه داد: انجام امور فناوری نیاز به یک پیوست فرهنگی ندارد بلکه اعتقاد بنده اینست که فضایی که میخواهیم در حوزه فناوری ایجاد کنیم باید در یک بستر فرهنگی رخ بدهد نه در یک پیوست فرهنگی و نیاز است که بستر فرهنگی در تمامی پارک‌های علمی و فناوری رسوخ کند.
وی همچنین خواستار انجام طرح‌های مطالعاتی مرتبط باحوزه ماموریت معاونت فناوری و نوآوری در موسسه شد.

برچسب ها: آموزش عالی ، مغز عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار