معاون اعتباری بانک کشاورزی مطرح کرد؛

پرداخت تسهیلات ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی برای خرید تراکتور

پویان فر معاون اعتباری بانک کشاورزی گفت: ما مجبور شدیم منابع مان را اولویت بندی کنیم. امسال نزدیک چهارصد و چهل هزار تومان پرداختی داشتیم، این آمار کلی است.

 امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تولید تراکتور و واردات آن با حضور نامی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی،  وحید زاده مدیر عامل هولدینگ تراکتورسازی ایران،  پویان فر معاون اعتباری بانک کشاورزی اصغری سرپرست رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بحث و بررسی شد.

سوال :علت این صف طولانی خرید تراکتور چیست؟
اصغری: نیاز واقعی کشور از نظر ما بیست یک هزار تراکتور است. چیزی که بیشتر از تولید به تقاضا نیاز داریم.
کشاورزان برای دریافت تراکتور باید به جهاد کشاورزی هر استان  مراجعه کنند و آنها تعیین خواهند کرد که چه کسی تراکتور دریافت کند.
دریافت تسهیلات کشاورزان در دستور کار قرار گرفته است. ما سال گذشته  بیست و یک هزار و دویست عدد تراکتور به کشاورزان تحویل داده ایم.

سوال :  برای نیاز های داخل چقدر تراکتور می‌توانید تولید کنید؟
وحید زاده: ما بیش از ۹۲  درصد برنامه  خود  را توانستیم محقق کنیم. شرکت تراکتورسازی هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار ندارد. ما نیاز بازار را همه ساله تامین کردیم. علت صف شاید بیشتر به علت توزیع است. سال گذشته بیش از ده هزار تراکتور تسهیلاتش به کشاورزان داده شد. امروز ما با افزایش تولید بیش از ۶۰ درصدی دیدن این صف برایمان تعجب آور است.

 سوال تراکتور‌ها از کجا به بازار آزاد رفته است؟
نامی: ما سالانه نیاز به یازده هزار تراکتور داریم و باید حدود دو هزار تا تراکتور از چرخه خارج شود.
این چرخه عرضه و تقاضا سالیان سال متوازن بوده است.
ما با پدیده به نام سهیمه بندی رو به رو شدیم.  قرار بر این بود که میزان تولید بر اساس هکتار بالا ببریم. ما برای هر کالایی که سهمیه بندی ایجاد کنیم سخت تعیین می‌شود. اگر قرار است کالایی در چارچوب برود باید کارشناسی انجام شود. این بحث تراکتور مجوز ندارد. قبل از این سهمیه بندی هیچ مشکلی نداشت.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست ؟
اصغری: ما در مکانیزاسیون دو وظیفه داریم. تا قبل از سال ۱۳۹۸ هیچ صفی نبود برای دریافت تراکتور از انتهای سال نود و هشت اگر دوستان پنج هزار تراکتور را عرضه می‌کردند، صف  ایجاد شده به  پانزده هزار نفر است.وقتی بیست و یک هزار تا تولید میکنید و در صف می‌گذارید هنوز بیست هزار نفر متقاضی هستند یا این متقاضیان اهلیت ندارند یا دلیل دیگر دارد. بعد از تعامل بین وزیر وقت و شرکت تراکتورسازی برای این که بتوانیم تولید و تقاضا را هماهنگ کنیم متوسط تولید  را ما به  سیزده هزار تراکتور رساندیم.ورود سازمان توسعه برای حمایت از شرکت تراکتورسازی اتفاق افتاد.
بیست و یک هزار و دویست نفر کشاورز تراکتور گرفتند. چرا فکر میکنیم که هر کس که در صف است همه اهمیت دارند. بررسی در مورد اهمیت آن‌ها در حال انجام است.
 سوال :چند نفر دخالت  دارند؟
وحید زاده: دخالت‌ها و ایجاد ایستگاه‌ها مشکلات خود را ایجاد میکند، ما باید این ایستگاه‌ها را کم کنیم. تراکتور سازی باید نیاز بازار را بسنجد و تولید کند. اگر اجازه بدهند ما در همان مسیر تولید کنیم این صف از بین خواهد رفت. ما امسال به تعداد کمتر از پنجاه عدد تسهیلات داریم.
 

سوال:  علت عدم پرداخت تسهیلات چیست؟
پویان فر معاون اعتباری بانک کشاورزی گفت: ما مجبور شدیم منابع مان را اولویت بندی کنیم. امسال نزدیک چهارصد و چهل هزار پرداخت داشتیم، این آمار کلی است. وزارت جهاد یک مقدار از تکلیف ما را انجام داده است. هم اکنون اولویت ما بذر است. منابع سپرده‌های مردمی است و دومی وصول مطالبات است. اگر منابع وارد نشود کاری صورت نمیگیرد. اما خوشبختانه روند خوبی در پیش است. ما اول باید وصولمان را تامین کنیم. بانک باید بر اساس سیاست‌های پولی و مالی کشور حرکت کند.

سوال نظر شما در این خصوص چیست:
وحید زاده: دو مشکل عمده ما در بحث تراکتور داشتیم یکی بحث تولید بود که ما این مشکل را حل کردیم، اما در کنار آن باید تسهیلات می‌آمد. ما اگر پانزده درصد حتی سی درصد کاهش داشتیم منطقی بود، اما به یکباره قطع شدن آن منطقی نیست. ما باید به کمک کشاورز بیاییم.
 سوال برنامه تخصیص تراکتور چیست؟
اصغری: من اول پاسخ سوال قبلی شما را بدهم، ده هزار تراکتور مردم خریدند و تسهیلاتی دریافت نکردند.
وحید زاده: این را اصلاح کنید، این شدنی نیست. از سال گذشته تسهیلات قطع شد و مکانیزاسیون ابلاغ شد که حق ندارید تسهیلات دهید.
اصغری: با توجه به کشت جدید بحث بذر ما تا ده روز آینده جمع می‌شود. ما امیدواریم که با رسیدن تسهیلات بحث دادن تراکتور سرعت بگیرد. هیچ کسی که جلوتر است نباید دیر‌تر از کسب که عقب‌تر است تراکتور دریافت کند. خیلی از کسانی که متقاضی هستند من به آن‌ها گفتم که شما از سهمیه آن استفاده کردی و دیمر مشمول دریافت نیستیم.
سامانه باید پذیرش کننده دریافت تراکتور باشد، کار‌های تنبیه سامانه انجام شده است. فکر میکنم ما اول مهر بتوانیم از این سامانه رو نمایی کنیم و در خدمت کشاورزان قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار