رطوبت هوا به سوخت پاک تبدیل می شود

محققان روشی نوین برای استخراج آب از هوا ابداع کرده اند تا هیدروژن بسازند.

با توجه به روش نوینی که محققان برای تولید سوخت هیدروژن یافته اند، دیگر راندن خودرویی که با هوا کار می کند، چندان عجیب نخواهد بود.

به نقل از دیلی میل، هیدروژنی که با استفاده از الکترولیز ( با کمک آب و برق) تولید می شود یک جایگزین مناسب برای سوخت های فسیلی است که دی اکسید کربن تولید می کنند. اما دستگاه های فعلی نیازمند قطعات پیچیده ای مانند فلزات نادر و دسترسی به آب خالص هستند و به همین دلیل رقابت برای دستیابی به ذخایر محدود و آب شرب ایجاد می کنند.

اما محققان نمونه اولیه یک الکترولیزگر جدید ابداع کرده اند که به جای آب مایع، رطوبت هوا را جذب می کند. به طور دقیق تر در این روش پس از جذب رطوبت، آب جمع آوری شده به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود. سوخت هیدروژن به دست آمده از این روش یک دستگاه را به کار می‌اندازد.

پژوهشگران دانشگاه ملبورن اعلام کرده اند ایده نمونه اولیه چنین ابزاری به تامین سوخت هیدروژن در مناطق خشک و دورافتاده با کمترین تاثیرگذاری در محیط زیست کمک می کند. آنها در پژوهش خود توانستند حتی در هوایی که رطوبت آن ۴ درصد بود، فرایند الکترولیز را انجام دهند.

گانگ کوین لی یکی از مولفان ارشد پژوهش می گوید: ما یک الکترولیزگر مستقیم هوا یا DAE ابداع کرده ایم. این ماژول از الکترولیت گیرنده رطوبت هوا استفاده می کند که به طور مداوم در معرض اتمسفر زمین قرار دارد. چنین الکترولیتی پتانسیل زیادی برای تبدیل رطوبت هوا دارد و به همین دلیل هنگامیکه به یک مخزن انرژی تجدید پذیر متصل شود، برای فرایند الکترولیز و تولید هیدروژن آماده خواهد بود.

تحقیق مذکور در ژورنال «نیچر کامونیکیشنز» منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
من فکر میکردم فقط من خل هستم و به این موضوعا فکر میکنم !!! نگو چند نفر دیگه از منم خلتر رفتن دارنذآزمایش میکنن
از احتراق هیدروژن تو سیلندر گرما تولید میشه ک میشه برای بخار کردن آب در یک منبغ غیر از رادیاتور استفاده کرد واین جوری ب مقدار زیاد میشه آب خالص تهیه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
خیلی چیزا به هم ربط داره، که اگر بهشون توجه بشه می‌بینیم که اصلا بهتره دست به طبیعت خدا نزنیم. در واقع هر تلاشی که ما الان میکنیم در واقع در جهت رفع مشکلاتیه که قبلا ایجاد کردیم. مثلا توصیه به آبیاری قطره ای بخاطر مشکلات کم آبی است که در گذشته ایجاد کردیم و با این کار اگر چه محصول خوبی برداشت میکنیم ولی تشنگی خاک و تغذیه سفره های آب زیر زمینی تامین نمیشه و خشکسالی تشدید میشه و خیلی موارد دیگه که مجال گفتن آنها در اینجا نیست. بنابراین اگر بدنبال رفع یه مشکلی هستیم سعی کنیم توجهی به محیط زیست هم داشته باشیم. در حال حاضر کولر های گازی چه بخواهیم و چه نخواهیم با تولید سرما آب هم تولید می‌کنند. اگر این آبها به مصرف شرب یا آبیاری درختان برسه لااقل از هدر رفت آن جلوگیری میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
طبق قانون پایستگی انرژی هرچه قدر انرژی برای تجزیه آب و تولید هیدروژن لازم هست همان میزان انرژی هم از سوختن هیدروژن به دست می یاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
کولر هایی که تو استان خوزستان هستن روزی ۵۰ تا ۱۰۰لیتر آب تولید می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
مسئله اینجاست که برای تجزیه آب باید برق مصرف شود آیا انرژی بدست آمده از هیدروژن حاصل از تجزیه آب بیشتر از انرژی برق مصرف شده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
اون وقت اینا فکر این رو نکردند که هم ما و هم موجودات زنده به رطوبت هوا نیاز داریم غیر از این اگه این رطوبت نباشه در مناطق نزدیک به دریا چطور ابر تشکیل بشه و یا درختانی مثل خرما چطور بدون رطوبت به ثمر می‌شینند.
آخرین اخبار