مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌ و بلوچستان مطرح کرد

قوه قضاییه و ناجا برای اخراج شترها از تالاب هامون همکاری مطلوبی ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌ و بلوچستان گفت: متاسفانه قوه قضاییه و نیروی انتظامی در زمینه اخراج شترها از بستر تالاب هامون آن گونه که تاثیر گذار باشد با مجموعه حفاظت محیط زیست همکاری نکردند.

میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌ و بلوچستان   در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:  قوه قضاییه حکم توقیف شترها را نمی دهد و نیروی انتظامی برای توقیف و جمع آوری شترها در بستر تالاب اقدام نمی کند.

 داود میرشکار اظهار داشت: متاسفانه تعارضاتی میان اداره کل حفاظت محیط زیست و صاحبان شترها وجود دارد، بارها جلوی چرای شترها ها را گرفتیم، به جز قرق ۶۴ هزار هکتار از اراضی تالاب هامون، همکاران اداره محیط زیست شهرستان زابل پارسال ۱۶۶ روز ماموریت و از اول امسال تا کنون ۷۷ روز ماموریت برای اخراج شتر ها از بستر تالاب داشتند.

وی افزود: کارکنان محیط زیست شترها را از بستر تالاب هامون خارج می کنند، اما نمی دانند که این شترها را چکار کنند، نیروی انتظامی باید شترها را تحویل بگیرد و در جایی نگهداری کند، کارکنان ما ضابطین دادگستری هستند اما متاسفانه در برخی مواقع قوه قضاییه از نیروی انتظامی نظر می خواهد و موارد را به ناجا ارجاع می دهد.

وی بیان کرد: تنها نهادی که برای خارج کردن شترها از بستر تالاب هامون تلاش می کند، اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

وی با بیان اینکه مرز میان تالاب و دشت ناچیز است و شترها پس از خارج شدن دوباره وارد بستر تالاب می شوند، ادامه داد: موضوع را به قوه قضاییه عنوان می کنیم، اعلام می کنند که با کارکنان نیروی انتظامی بروید و شترها را خارج کنید، شترها را از بستر تالاب خارج می کنیم، اما دوباره برمیگردند، از طرفی نیروهای انتظامی به دلیل تعدد و وسعت فعالیت امکان اینکه مدت زیادی در محل همراه کارکنان محیط زیست بمانند را ندارند، قوه قضاییه حکم توقیف شترها را نمی دهد و نیروی انتظامی برای توقیف و جمع آوری شترها در بستر تالاب اقدام نمی کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه پارسال برای اجرای طرح نگهداشت آب در تالاب هامون سابوری بودجه نداشتیم، عنوان کرد: امسال برای بهره برداری از آورد هامون سابوری برنامه داریم، پارسال پنج میلیارد تومان اعتبار صرف لایروبی انهار، گودبرداری، احیای گودال طبیعی و قرق ۶۴ هزار هکتار از بستر تالاب هامون شد.

وی تصریح کرد: برنامه جامع برای تالاب هامون تدوین شده که تمام دستگاه ها در آن نقش دارند، برنامه جامع برای رصد اقدامات دستگاه ها در اختیار رسانه‌ها قرار می گیرد.

وی در واکنش به اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان‌ و بلوچستان مبنی بر اینکه به لحاظ حقوقی اجازه فعالیت در بستر تالاب را ندارد، اظهار کرد: منابع طبیعی در بستر تالاب هامون اقدامانی قبیل نهال کار، تثبیت شن های روان و ایجاد بادشکن مرده انجام داده است.

میرشکار گفت: با توجه به حساسیت تالاب هامون، تمام اقدامات باید در کارگروه زیربنایی، توسعه شهری و آمایش سرزمین بررسی، مصوب و تامین بودجه شود.

وی اضافه کرد: آب ورودی هامون سابوری برای تثبیت شن های روان همان محدوده استفاده شد، در آن محدود ماهی ریزی داشتیم و برای صیادان اشتغال ایجاد شد، برای اینکه سهم آب بیشتری داشته باشین در حال احیای گودال طبیعی سوزکم به مساحت ۲۰۰ هکتار هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه ۳۰ درصد ریزگرد های سیستان‌ مربوط به پیچ فراه رود واقع در خاک افغانستان است، تاکید کرد: میزان رسوب گیری و انباشت رسوبات از سمت افغانستان در این پیچ زیاد است و به محل انباشت رسوب تبدیل شده، با همکاری منابع طبیعی و سایر دستگاه های مربوطه برای کاهش بحران و حل مسئله پیچ فراه رود برنامه ریزی می کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.