اتمام دیوار کشی رودخانه نیمه کاره روستای "گل کهریز" مستلزم تامین اعتبار

روستا نشینان "گل کهریز" برای امنیت عبور از رودخانه وسط این روستا چشم انتظار تامین اعتبار هستند.

 

روستای "گل کهریز" روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان است که مدتی ست با ساخت پل بر روی روخانه در وسط روستا و نداشتن ایمنی و خطر سقوط آن، اهالی این منطقه را نگران کرده است.

ساخت پل‌ها برای عبور از دره‌ها و رودخانه‌ها به منظور سهولت تردد عابران پیاده و خودرو‌ها دارای اهمیت بسزایی است؛ بنابراین مقاوم سازی و تامین ایمنی از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد. به تازگی رودخانه‌ای در وسط روستای "گل کهریز" استان همدان ساخته شده که ایمنی لازم را برای تردد عابران پیاده و رانندگان ندارد و برای اهالی این روستا خطرآفرین شده و هر لحظه امکان سقوط خودرو‌ها وجود دارد.

طی تماس و تصاویر یکی از اهالی این منطقه برای پیگیری این معضل و رفع دغدغه آن‌ها از طریق رسانه برآن شدم موضوع را با مسئولان مربوطه مطرح کنم. بر همین اساس با مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان همدان هم صحبت شدم.

علیرضا عین القضاتی با تایید این موضوع گفت: در سال ۹۸ و سیلابی که در استان‌ها رخ داد و طغیان در رودخانه‌های محلی را به دنبال داشت، در روستا "گل کهریز" همدان هم نیز خسارت‌هایی وارد شد در اثر جاری شدن سیلاب و طغیان این رودخانه در وسط روستا خسارت‌هایی از جمله به دامداری‌ها وارد شد و این موضوع بنیاد مسکن را برآن داشت تا با ایجاد دیوار کشی در دو طرف  این رودخانه درفصل بارش و احتمال بروز سیلاب  و حوادث احتمالی  دیگر  رفع و همچنین امنیت مردم روستا حفظ شود.

 او در ادامه گفت: البته این رودخانه فصلی است و تنها هنگام فصل بارش پر آب می شود و باقی فصل های دیگر خشک  و فاقد جریان آب است.


به گفته عین القضاتی؛ بنابراین بنیاد مسکن برای این رودخانه (نهرآب) ۱میلیارد تومان اعتبار به شکل اوراق سه ساله برای دیوار کشی از طریق ماده ۱۲ مدیریت بحران مد نظر قرار داد، اما متاسفانه این میزان بودجه پیش بینی شده بدلیل اینکه اوراق سه ساله بود کفایت دیوار کشی کامل این رودخانه را نکرد و کمبود اعتبار مانع از تکمیل دیوارکشی در این رودخانه  تاکنون شده است.

عین القضاتی می‌گوید: در این خصوص با هدف امنیت مردم این روستا جلسه‌ای با دهیار این منطقه برگزار شد و قرار براین شد که دهیار روستا با اعتبارات بخش خصوصی ادامه ساخت این طرح را آغاز کند و بلافاصله بعد از تامین اعتبار روند ساخت سرعت گیرد هر چند که دهیار نیز با کمبود بودجه مواجه است.

به گفته او؛ در سفر اخیر رئیس‌جمهور مقرر شد از محل اعتبارات ۱۸۰ میلیاردتومان برای رفع خطر و مقاوم‌سازی ۵۱ طرح تخصیص یابد.


مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان در ادامه گفت: تعداد ۱۳۹ طرح در سطح استان که در معرض خطر هستند و ضرورت دارد که رفع خطر بشوند شناسایی شده است که طی در خواست از رئیس جمهور برای این تعداد طرح ۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و بنیاد مسکن از این میزان ۲ میلیارد تومان را برای اتمام دیواره سازی این طرح اختصاص داده است که هنوز این بودجه محقق نشده و منتظر تامین اعتبار هستیم و پس ازتحقق این بودجه اتمام این پل در الویت کار قرار گرفته است.


او گفت: البته بنیاد مسکن متولی دائمی رفع این مشکلات نیست و بودجه‌ای که در اختیار دارد به شکل مقطعی ست وعهده دارو مسئولین این بخش با دهیار است. اما با توجه به امنیت و رفاه مردم روستا پس از تامین اعتبار اولویت اتمام این پل در دستور کار است.

با مدیریت بحران استان نیز گفتگویی انجام شد.

آشکار سازی تنها راهکار برای رفع خطر، تا تامین اعتبار

علیمردان طالبی هم گفت: اعتبارات مصوب شده سفر ریاست جمهوری از طریق معاون امور عمرانی پیگیری و مشخص شده و با ابلاغ آن و بر اساس الویت بندی انجام می‌شود.


طالبی در ادامه گفت: البته که بنیاد مسکن نیز برای رفع این پروژه باید به شکل خاص پیگیری کند چرا که پای امنیت مردم روستا و رفع خطر در میان است.


مدیریت بحران استان می‌گوید: در حال حاضر تنها راهکاری که می‌تواند برای رفع این مشکل تا زمان ابلاغ اعتبار موثر باشد باید بنیاد مسکن و دهیار منطقه بصورت موقت از طریق آشکار سازی، نرده کشی و یا با پر کردن رودخانه با خاک رفع خطر شود و پس از تخصیص بودجه، عملیات ادامه ساخت این پروژه را آغاز کند.

و اما کلام آخر؛ به نظر می رسد پروژه‌های نیمه‌تمام دراستان  فراوان است و تعداد این طرح‌ها هم مشخص نیست اما چاره کار تنها  بودجه موردنیاز است.... باید گفت؛ در حال حاضر یکی از همین طرح های نیمه تمام ساخت ادیواره های این رودخانه  وسط روستا "گل کهریز" است  مردم این منطقه را نگران کرده و برای رفع خطر و امنیتشان دست به دامن رسانه ها شدند    با توجه به اعتباری که در حوزه بنیاد مسکن در سفر رئیس جمهور اختصاص داده شده وبنیادی ها هم چشم انتظاردریافت آن هستند تا عملیات ها را آغاز کنند ، به نظر می رسد  مردم این روستا برای حل این مشکل  گویا باید چشم به امتداد جاده سفر ریاست جمهوری برای  تامین اعتباربدوزند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.