اجرای۱۸۰ طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی همدان

۱۸۰ طرح پژوهشی در حوزه‌های منابع طبیعی، گیاه‌پزشکی، مرتع‌داری، اقتصاد کشاورزی، فنی مهندسی و صنایع غذایی در مرکز تحقیقات اجرا شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت:محققان در فعالیت ترویجی همراه کشاورزان هستند و بخش دیگر وظایف ما را واحد آموزش مرکز برعهده دارد و همکاری‌هایی در این زمینه با نیرو‌های مسلح و آموزش‌وپرورش داریم.

محمد یزداندوست گفت:برای استفاده بهتر از منابع آب در کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی کشور، باید گیاهانی داشته باشیم که آب کمتری مصرف کنند و گیاهان جدیدی وارد تناوب زراعی ما شود یا اقداماتی انجام شود که همین محصول، آب کمتری مصرف کند و زودرس‌تر باشند.

او با اشاره به اینکه محصولاتی مانند کلزا کشت پاییزه دارند بنابراین نیاز آبی آن‌ها کمتر است گفت: باید به دیم‌زار‌ها توجه داشته باشیم ۹۰ درصد دیم‌زار‌های استان فقط برای غلات است، اما باید از محصولات دیگر نیز استفاده کنیم، چون غلات دو سال یکبار کاشت می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: پس از گندم، بیشترین سطح زیر کشت استان یونجه است درصد زیادی از آبیاری تبخیر می‌شود بنابراین تحقیقاتی انجام دادیم که با آبیاری زیرسطحی، آب به ریشه برسد و تبخیر نشود که این روش برای محصولات دیگر هم قابل اجراست.

یزداندوست درباره وضع تکثیر بذر در استان گفت: در زمینه بذر سیب زمینی، کلزا و دیگر محصولات به جز غلات مشکلی وجود ندارد، اما برای تکثیر بذر غلات ، بخش خصوصی باید وارد شود.

او با بیان اینکه در زمینه تولید سیر و یونجه در حال تحقیق هستیم، گفت: سیر و یونجه همدان در کشور شناخته شده است و چند سال است که یک طرح تحقیقاتی کلید خورده و خالص‌سازی در دست اقدام است تا وارد مرحله سالم سازی و تکثیر شویم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.